Näringslivet är sämre än staten

Mitt i debatten om styrelsers sammansättningar och den låga andelen kvinnor i näringslivet har staten i det dolda tillsatt lika många kvinnliga chefer som manliga. Att det handlar om ett annat rekryteringsfokus än inom näringslivet är tydligt. Folksam har undersökt vilka krav företagen ställer på sina rekryteringskonsulter när de tillsätter nya chefer, och resultatet är till besvikelse.

– När inte ens 20 procent av styrelseledamöterna och endast 11 procent av de högsta cheferna är kvinnor är det viktigt att reda ut varför, säger Carina Lundberg Markow, chef för Ansvarsfullt ägande.

Folksam vill genom rapporten belysa frågan ur ett perspektiv som ofta förbises, men som inte är desto mindre centralt för vem som i slutändan tillsätts på en viss position. Det handlar om rekryteringsprocessen.

– Vi vill veta vad som händer när visioner och vackra ord om jämställdhet ska omsättas i praktiken och har därför genomfört en omfattande enkät med de konsulter som anlitas av arbetsgivare för rekryteringar till toppositioner, säger Carina Lundberg Markow.

Resultaten av enkäten visar att 55 procent av uppdragsgivarna aldrig eller sällan ställer krav på en viss fördelning mellan män och kvinnor bland slutkandidaterna. Och hela 38 procent ser negativt på att uppdragsgivaren ställer sådana krav.

– Dessa uppgifter är nedslående då executive search hade kunnat fungera som ett effektivt verktyg för arbetsgivare som vill hitta fler kvinnliga chefer, säger Carina Lundberg Markow.

– Att däremot använda sig av kvotering för att till varje pris skapa en exakt jämställdhet är fatalt. Enögd kvotering är diskriminerande för män och ovärdigt för kvinnor, fortsätter hon.

Däremot anser hon att det vore en bra idé att meritvärdera män och kvinnor vid alla tillsättningar.

– Då skulle man inte ens behöva kvotera. Tillgången på meriterade kvinnor är fullt tillräcklig för att vi snart skulle få ett omvänt kvoteringsbehov för att inte få en brist på män i ledande befattningar, säger Carina Lundberg Markow och hänvisar till att vartannat statligt toppjobb nu går till en kvinna, mot bara vart tredje för ett par år sedan. Likaså är andelen chefer med utländsk bakgrund större.

– Chefsutnämningar följer befolkningsstatistiken på grund av att regeringskansliet har fått nya rekryteringsregler. Numera utannonseras alla tjänster, istället för att man som tidigare direkt kontaktat personer som man känt till och trott skulle vara lämpliga, säger Carina Lundberg Markow.

– Tänk om näringslivet vågade ge sig på det också!

Fakta:
Executive search innebär rekrytering till chefspositioner och styrelseposter. En uppdragsgivare tar hjälp av en konsult som utifrån vissa krav och önskemål gör en aktiv sökning efter lämpliga kandidater och ger råd i processen. Executive search-branschen sysselsätter ett par hundra konsulter i hela landet. Det är en liten men ytterst betydelsefull sektor. Att anlita en konsult för en rekrytering kostar sällan mindre än 100 000 kronor, ibland över 300 000 kronor – för ett enda uppdrag. Det är således bara företag och arbetsgivare av viss storlek som har möjlighet att anlita dessa konsulter. Eller uttryckt på ett annat sätt: via de här konsultuppdragen tillsätts några av de tyngsta positionerna i det svenska näringslivet. Det handlar i första hand om privat sektor, men även om offentlig.

I Executive Search-branschen är 64 procent av konsulterna män, 36 procent kvinnor.

För ytterligare information:
Carina Lundberg Markow, chef Ansvarsfullt ägande, Folksam, telefon 0708-31 59 71
Emilie Westholm, bolagsanalytiker Ansvarsfullt ägande, telefon 08-772 63 56, 0708-31 50 74

Pr-ansvarig: Andreas Jerat, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01