Folktandvården Stockholm inför korttidsarbete

Report this content

På grund av den rådande situationen har Folktandvården Stockholm i överenskommelse med fackliga organisationer beslutat att införa korttidsarbete med start den 4 maj.

– Korttidsarbete är ett sätt att anpassa oss till situationen och den begränsade verksamhet som vi i dagsläget bedriver, säger Ann-Sofie Lagerqvist, HR-chef på Folktandvården Stockholm. Det ger oss möjlighet att säkerställa en kraftfull återstart så snart situationen tillåter.

Tandvård till fler

Folktandvården Stockholm har för att stötta sjukvården fortsatt begränsad verksamhet, men kommer för prioriterade patientgrupper att kunna utöka med behandlingar som inte står i konflikt med sjukvårdens behov av skyddsutrustning.

– Genom att fortsätta bedriva tandvård uppfyller vi inte bara vårt uppdrag, vi mildrar också de långsiktiga konsekvenser som covid-19 har för våra patienter, för våra verksamheter, för regionen och för samhället som helhet, säger Eva Ljung vd på Folktandvården Stockholm.

Alla Folktandvårdens kliniker är öppna och tar emot patienter, med något enstaka undantag. Vi kommer fortsatt att erbjuda tandvård i något större omfattning under perioden med korttidsarbete.

Bland Folktandvårdens medarbetare finns många frivilliga som vid behov kan rycka in och arbeta i sjukvården. I dialog med den regionala särskilda sjukvårdsledningen (RSSL) kan det vid en ytterligare ansträngd situation bli aktuellt med personella resurser från Folktandvårdens sida, vilket då kan innebära att korttidsarbetet avbryts.

Om korttidsarbete

Korttidsarbete innebär att arbetstiden under en begränsad period är kortare än vanligt. Lönen är under denna period något lägre än den ordinarie lönen och finansieras delvis via stöd från Tillväxtverket. Stödet för korttidsarbete har införts för att stötta företag vars intäkter är kraftigt påverkade av covid-19-pandemin. Strax innan påsk kom ett förtydligande om att också offentligt ägda bolag har möjlighet att söka stödet.

Sobona, de kommunala företagens arbetsgivarorganisation, har tecknat en central överenskommelse om korttidsarbete med berörda fackliga arbetstagarorganisationer. Folktandvården Stockholm har tecknat en lokal överenskommelse om korttidsarbete med de fackliga organisationerna Vision, Tjänstetandläkarna och SRAT. Den 28 april beslutade Folktandvården Stockholms styrelse att införa korttidsarbete från och med den 4 maj.

Folktandvården anpassar verksamheten efter rådande situation

Covid-19 kommer att påverka samhället under lång tid och flera, ibland snabba, anpassningar kommer behöva göras. Folktandvården tar fortsatt ansvar genom att hålla sig uppdaterade och vara följsamma till gällande riktlinjer. På Folktandvårdens hemsida framgår eventuella förändringar av verksamheten.

Taggar: