Folkfest på Fontana när halloumi firade 40 år i Sverige

För 40 år sedan tog Fontana halloumi till Sverige. Det firade företaget med att bjuda in till folkfest utanför huvudkontoret i Tyresö. Gensvaret blev enormt. Närmare tusen besökare åt halloumi i olika former, tittade på uppträdanden, handlade i gårdsbutiken och provade lyckan vid osthjulet.

När Frixos Papadopoulos importerade de första kartongerna halloumi till Sverige i maj 1984 blev han personligen inbjuden till Tullverket för att hjälpa till att definiera vad det var för ost. Mycket har hänt sedan dess. Familjeföretaget Fontana är idag marknadsledare inom feta, halloumi och grillostar. För att fira 40-årsjubileet av halloumins ankomst till Sverige ställde Fontana till med folkfest på vändplanen utanför Fontanas huvudkontor i Tyresö.

Tusen besökare på folkfest

– Vi vet att många Tyresöbor gillar oss och halloumi, men den här uppslutningen hade vi inte riktigt vågat hoppas på, säger Loizos Papadopoulos som är vd på Fontana. Under dagen kom uppemot tusen person förbi, från barnfamiljer till gamla trogna kunder och bekanta till familjen. Tillsammans skapade vi verkligen en riktig folkfest!

Lång kö till gårdsbutiken

Tidigare på dagen samlades kunder och samarbetspartners utanför lagret, på platsen som till vardags är fylld av lastbilar som hämtar halloumi, feta, oliver och olivolja. Den här dagen var ytan istället fylld av ballonger, Fontanas foodtruck, osthjul – och en oavbrutet lång kö till Fontanas spontana gårdsbutik. Vid glassdisken serverade olivolja och flingsalt som topping. På scenen samsades bouzoukispelare med den lokala dansskolan Step In och Friskis & Svettis som körde pass till mer modern grekisk musik.

Streetfood med halloumi i solen

Dagen till ära vad det halloumi i det mesta utom glassen. Foodtrucken bjöd på Pocket Wrap med halloumi och hummus, och alla pizzasugna kunde konstatera att halloumi också funkar utmärkt riven. Majsolen sken över glada besökare och nöjda medarbetare.

– Jag är så stolt över våra medarbetare som genomförde hela eventet, säger Corina Papadopoulou, marknadsansvarig och vice vd på Fontana. Nu vet vi att det här är möjligt. Vi kanske måste börja fira halloumi varje år istället. Eller feta! Tyresö vet hur man har roligt.

För mer information kontakta gärna: Corina Papadopoulou, presskontakt, corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1978 ser till att god mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet finns i Sverige. Lika länge har familjen Papadopoulos arbetat för ett hållbart samhälle som värnar om människa, djur och natur. 2015 startade Fontanas grundare Frixos stiftelse för att stötta entreprenörskap som främjar social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet och motverkar utanförskap. Fontana drivs idag av andra generationen Papadopoulos, syskonen Loizos och Corina.

Corina Papadopoulou, vvd
Loizos Papadopoulos, vd