Fontana bjuder på grekiska smaker under årets Guldbaggegala

Den 22 januari är det dags för den svenska skådespelareliten att samlas igen när Guldbaggegalan går av stapeln på Cirkus i Stockholm. I år har det grekiska familjeföretaget Fontana fått det ärofyllda uppdraget att komponera kvällens middagsmeny.

Foto: Kristine Olsson-Törnqvist

Menyn som serveras under galakvällen är komponerad av ”mamma Fontana”, Maro Papadopoulou, matinspiratör hos Fontana, tillsammans med Gröna Lunds kökschef Samuel Cabrera. Han är också mannen bakom menyn till succéshowen Mamma Mia! The Party på Tyrol.

Som kock vill jag visa det grekiska köket från en annan sida än den som man vanligtvis ser här i Sverige. Jag har jobbat med grekisk mat länge och vet vilka fantastiska smaker och vilken tradition det innebär, säger Samuel Cabrera. Utan att avslöja hela menyn kan jag säga att gästerna bland annat kommer bjudas på getoströra med en twist, oliver av finaste sort och en specialkomponerad baklava speciellt för galan. Att få dela med mig av de här smakerna på en tillställning som Guldbaggegalan känns oerhört roligt!

Maro Papadopoulou lever med mat, dygnet runt. Tillsammans med maken Frixos Papadopoulos, grundare till Fontana, har hon rest runt i Grekland och på Cypern och besökt och lagat mat på mängder av krogar, hotell och matkollektiv och samlat på sig en enorm kunskap om den grekiska matkulturen. Sedan paret kom till Sverige i mitten av 70-talet har deras mission varit att sprida det traditionella grekiska sättet att samlas runt mat och förenkla för alla som söker hållbara, hälsosamma, goda och genuina livsmedelsprodukter av bästa sort.

I Grekland, och i vårt hemland Cypern, är maten och gemenskapen en mycket viktig del av livet. Vi brukar säga att det ska vara enkelt att dela det goda – och utifrån den grunden har vi komponerat den här menyn, säger Maro. Det är en stor ära att få sprida vår matfilosofi under den prestigefyllda Guldbaggegalan och jag är så tacksam över att vi fått förtroendet!

För mer information kontakta gärna: Emelie Engström, presskontakt Fontana på mobil: 072-886 98 00 eller mail: emelie@editk.se.

Fontana Food AB är ett familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen.

Snabbfakta

Som kock vill jag visa det grekiska köket från en annan sida än den som man vanligtvis ser här i Sverige. Jag har jobbat med grekisk mat länge och vet vilka fantastiska smaker och vilken tradition det innebär. Utan att avslöja hela menyn kan jag säga att gästerna bland annat kommer bjudas på getoströra med en twist, färska oliver av finaste sort och en specialkomponerad baklava speciellt för galan. Att få dela med mig av de här smakerna på en tillställning som Guldbaggegalan känns oerhört roligt!
Samuel Cabrera
I Grekland, och i vårt hemland Cypern, är maten och gemenskapen en mycket viktig del av livet. Vi brukar säga att det ska vara enkelt att dela det goda – och utifrån den grunden har vi komponerat den här menyn. Det är en stor ära att få sprida vår matfilosofi under den prestigefyllda Guldbaggegalan och jag är så tacksam över att vi fått förtroendet!
Maro Papadopoulou