Fontana Food väljer Norrmejerier för utveckling av Grilloumi ®, med 100% norrländsk mjölkråvara

Svenska familjeföretaget Fontana Food med ursprung från Cypern och Norrmejerier med rötter i Norrland och de norrländska mjölkbönderna, satsar nu tillsammans på ett samarbete kring Fontanas grillost Grilloumi®, producerad av norrländsk mjölkråvara.

• Vi ser verkligen fram emot detta samarbete, som vi tycker förenar det bästa av två världar inom både matkultur och mathantverk. Norrmejerier med sitt gedigna kunnande om osttillverkning, och Fontanas unika erfarenhet kring halloumi och grillost”, säger Loizos Papadopoulos, VD på Fontana Food.

Samarbetet med Norrmejerier innebär samtidigt att Fontana från och med hösten 2020 kommer att satsa stort på sitt eget varumärke, Grilloumi®. En familj av grillostar med hög kvalitet, som nu får sällskap av en helsvensk variant, baserad helt på norrländsk mjölkråvara tillverkad av Norrmejerier i ett nära samarbete med Fontana.

För Norrmejerier innebär samarbetet med Fontana Food en utökad satsning på en efterfrågad produkt som ger god avsättning för den norrländska mjölkråvaran och stärkt betalningsförmåga till de norrländska mjölkbönderna, en förutsättning för levande, hållbara jordbruk i Norrland.

• Vi ser stora möjligheter i att kunna tillgodose konsumenternas önskan om en helsvensk matlagningsost samtidigt som vi också stärker den norrländska mjölkproduktionen säger Anders Fredriksson, vd Norrmejerier. Vi är verkligen glada över detta samarbete med Fontana Food, ett gediget familjeföretag som delar våra värderingar om att göra goda produkter med hög kvalitet.

Frixos Papadopoulos grundade familjeföretaget Fontana Food tillsammans med sin fru Maro 1978, efter att ha anlänt från Cypern några år tidigare. Deras kärlek till det cypriotiska och grekiska köket och den hälsosamma matkulturen är än idag grundstenen i företaget där sonen Loizos Papadopoulou idag är VD, och dottern Corina vVD.

Det som började i liten skala med juicer och fruktdrycker från Cypern är idag ett etablerat varumärke i svensk dagligvaruhandel, synonymt med kvalitativa produkter från Medelhavet med fokus på Grekland och Cypern. Fontana introducerade cypriotisk Halloumi till Sverige redan på 80-talet, och utvecklade Grilloumi® 2010. Nu väljer Fontana att komplettera sitt sortiment av matlagningsost, genom att utöka sitt Grilloumi®-koncept med en svensktillverkad variant, gjord på 100% norrländsk mjölkråvara.

• Vi möter den ökade efterfrågan på både grillost och svenskproducerat, och välkomnar därför med glädje detta helsvenska alternativ till Fontanafamiljen, säger Loizos Papadopoulos. Vi är och kommer alltid att vara stolta över våra cypriotiska rötter och vår nationalost, Halloumi. Men med denna spännande lansering, och vårt fina samarbete med Norrmejerier, kommer vi att kunna möta marknadens alla behov, och fortsätta att leverera det våra konsumenter och kunder efterfrågar, avslutar Loizos Papadopoulos.

Fontana Food

Corina Papadopoulou, Vice VD/Presschef

www.fontana.se

Norrmejerier

Kristina Stiernspetz, Kommunikationschef

Tel. +46 73 061 64 33

www.norrmejerier.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD, och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Loizos Papadopoulos, VD
Loizos Papadopoulos, VD på Fontana Food.