Fontana lanserar olivoljan som kan allt

I Grekland använder varje person cirka 25 liter olivolja per år. I Sverige är motsvarande siffra endast 1 liter olivolja per person. Nu vill Fontana ändra på det och introducerar ”ONE” – Sveriges nya vardagsolja, som kan allt!

ONE är Fontanas nya satsning i den redan svårnavigerade olivoljehyllan. ONE skapades för att förenkla för konsumenter. Istället för att behöva köpa flera olika olivoljor för vardagsbruk, räcker det nu med en (ONE).

”Fontanas mission är att öka konsumtionen av olivolja, eller ”grekisk medicin” som min far skojsamt brukar kalla den, och ta bort myten att man inte kan steka, baka eller fritera i olivolja. Det är ett faktum att olivolja är en naturprodukt, som har mindre klimatpåverkan än t.ex. smör. Vi hopppas att ONE ska bli din bästa vän i köket”, säger Loizos Papadopoulos", VD på Fontana Food.

DU BEHÖVER BARA EN ONE har en neutral, smörig och mild smak som verkligen passar den svenska smakpreferensen.  Med ONE går det utmärkt att både steka, baka, fritera, marinera och woka.

ATT BAKA MED ONE - I Sverige bakar vi traditionellt med smör, men runt hela medelhavet bakar man oftast med olivolja. Med ONE erbjuder vi nu en neutral olivolja, som på allvar kan mäta sig med smör på bakbordet och gör dina bakverk extra saftiga.

”Inför introduktionen av ONE, har vi gjort ett stort antal blindtester, och resultatet är oerhört positivt. Förutom matbröd, har vi bakat pajer, sockerkakor och muffins. Samtliga provsmakare blev överraskade att bakverken inte innehöll smör. Vi vågar därför påstå att ONE verkligen är ”Sveriges nya vardagsolja”, och att den faktiskt kan allt. Så våga testa dig fram, och använd ONE till precis allt där du idag använder smör eller matolja”, säger VD Loizos Papadopoulos.

För att introducera ONE även på bakbordet, bjuder vi på ett enkelt recept till en saftig sockerkaka (som dessutom är vegansk), på förpackningen.

ATT STEKA MED ONEDen gamla myten, att man inte ska steka i olivolja är nog lika gammal som de gamla grekerna. Men naturligtvis, helt osann. Det går alldeles utmärkt att steka i olivolja upp till 200 °C. Rykpunkten för ONE är 216 °C. Och som en liten jämförelse infaller rykpunkten för smör redan vid 177 °C.

GREKISK KÄRLEK PÅ BURK Vi har valt att lansera ONE i en stilig 1 liters plåtförpackning, som förgyller varje kök och som med fördel kan stå framme på köksbänken. Detta för att uppmuntra till en ökad vardagsanvändning av olivolja i det svenska köket. Den klassiska plåtförpackningen ger också olivoljan det skydd den förtjänar, eftersom olivolja trivs bäst i en mörk och sval miljö.

Plåt är även ett material, som vi i Sverige tycker om att återvinna. Plåtförpackningen kan också efter användning fyllas på igen, eller med fördel extraknäcka som blomkruka - dubbelt hållbart med andra ord!

VAD INNEHÅLLER ONEONE framställs till 100% av grekiska oliver (Koroneiki och Amfissa) och är en neutral vardagsolja, som innehåller en blandning av varmpressad olivolja och jungfruolja.

DIN NYA VARDAGSOLJAONE är inte bara mångsidig och allsidig. Den är också till för alla. Som en del av vår mission att öka användningen av olivolja i Sverige, inte minst bland ungdomar och unga vuxna, har vi gett ONE ett mycket attraktivt pris. Rekommenderat pris är 69,90 SEK (för en hel liter). Olivoljan finns på ICA & Coop från vecka 8.

Corina Papadopoulou
Vice VD & Kommunikationschef
Corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD, och dottern Corina Papadopoulou som vVD.