Fontanas fårost och getost i ny förpackning

Nu relanserar familjeföretaget Fontana två renodlade ostar som breddar fetasortimentet. En mild och krämig fetaost av 100% fårmjölk och en lite fastare getost med mer karaktär. Båda ligger i en lag med havssalt som gör att osten fortsätter att lagras. Getosten med 100 % getmjölk är den enda i sitt slag i svensk dagligvaruhandel.

Fontana har Sveriges bredaste sortiment av fetaost. Fetaosten är ursprungsskyddad, vilket innebär att den alltid kommer från något av sju utvalda områden i Grekland. Den innehåller också alltid minst 70 % fårmjölk och högst 30 % getmjölk. Nu lyfter det svenska familjeföretaget fram sina två renodlade ostar, en av 100 % fårmjölk och en av 100 % getmjölk, i en ny design. Tanken bakom satsningen är att uppmuntra svenska konsumenter att njuta grekisk ost med tydligare ursprungskaraktär.

”På många sätt påminner getosten och fårosten om vår traditionella feta. Fårosten är mildare och krämigare än en traditionell feta. Men getosten har mer karaktär, den lägger jag gärna på ostbrickan med lite grekisk honung. Vi är väldigt stolta över våra specifika ostar som kommer från små familjeföretag. Det känns som ett spännande sätt att utvidga sortimentet”, säger Fontanas vd Loizos Papadopoulos.

Getost och fårost med karaktär

I Fontanas nya getost och fetaost av 100% fårmjölk kommer karaktären i mjölken fram tydligare. Getosten är den enda grekiska osten i svensk dagligvaruhandel som är gjord på 100 % getmjölk. Osten påminner om fetaost men har en starkare smak och en något torrare och fastare struktur. Fårosten är en fetaost, eftersom den innehåller mer än 70 % fårmjölk och tillverkas enligt ursprungsreglerna, men fårmjölken gör smaken mildare och texturen krämigare än vi är vana vid hos en fetaost.

Mjölk från familjeägda gårdar

Mjölken till alla Fontanas får- och getostar kommer från familjeägda gårdar kring Olympusberget, där frigående får och getter betar på de frodiga sluttningarna. Här växer 120 olika arter som alla sätter sin prägel på mjölkens smak. Får- och getosten lagras i minst två månader, och läggs i lake. Så länge osten ligger i laken pågår lagringen, vilket innebär att smaken fortsätter att utvecklas i butiken – eller hemma i kylskåpet.

Fakta om Fetaost 100 % Fårmjölk och Getost 100 % Getmjölk

Fetaost 100 % Fårmjölk 130 g är gjord av pastöriserad grekisk fårmjölk och lagrad i lake med havssalt. Getost 100 % Getmjölk 130 g är gjord av pastöriserad grekisk getmjölk och lagrad i lake med havssalt. Rekommenderat pris för respektive ost är 24.90 SEK. Produkterna finns på ICA från vecka 39.

För mer information kontakta gärna: Corina Papadopoulou, presskontakt, corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD samt dottern Corina Papadopoulou som vVD.