Fontanas grundare Frixos Papadopoulos får hederspris av Founders Alliance

Det svenska familjeföretaget Fontana grundades 1978 av Frixos Papadopoulos. Vid årets gala i Stockholms stadshus fick Frixos ta emot hederspriset Founder of the Year Honorary Award för sitt livslånga och framgångsrika företagsbyggande.

När Frixos Papadopoulos kom till Sverige i mitten av 1970-talet började han sälja juice från sin lilla VW-buss. Så småningom hade Frixos och hans fru Maros företag Fontana introducerat fetaost i svenska butiker, tagit den cypriotiska halloumin till Sverige och börjat producera en egen grillost: Fontana Grilloumi®. Fontana har utvecklats från ett litet familjeföretag till ett etablerat varumärke för god mat från Medelhavet, men också till en uppskattad arbetsgivare. När Frixos den 22 september tog emot Founder’s Alliance hederspris Founder of the Year Honorary Award under den årliga galan i Stockholms stadshus gjorde han det i sällskap av sin fru Maro och nästa generation företagare, barnen Loizos Papadopoulos, vd, och Corina Papadopoulou, vice vd för Fontana Food.

- Det är en sådan ära att få ta emot det här fina priset, säger Frixos Papadopoulos, grundare och styrelseordförande i Fontana Food. Alla som driver företag vet vilket arbete som krävs för att bygga ett stabilt och hållbart bolag och att skapa en attraktiv arbetsplats. Det är med stor passion och kärlek jag har grundat och drivit Fontana sedan 1978. Till min stora glädje har jag kunnat lämna över stafettpinnen till mina barn och kan nu bara njuta av att se företaget utvecklas vidare.

Hederspriset från Founders Alliance är skapat och delas ut av entreprenörerna själva, till en grundare i Sverige. Frixos Papadopoulos fick priset för sitt livslånga bidrag till ett hållbart och långsiktigt företagsbyggande som har förbättrat samhället baserat på sysselsättning, skatteintäkter och samhällsengagemang, samt är en förebild för andra grundare, näringslivet och samhället.

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1978 ser till att god mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet finns i Sverige. Lika länge har familjen Papadopoulos arbetat för ett hållbart samhälle som värnar om människa, djur och natur. 2015 startade Fontanas grundare Frixos stiftelse för att stötta entreprenörskap som främjar social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet och motverkar utanförskap. Fontana drivs idag av andra generationen Papadopoulos, syskonen Loizos och Corina.

Founders Alliance är ett samarbetsforum för grundare och ägare av internationella tillväxtföretag med engagemang i initiativ som främjar social påverkan runt om i världen.

Pressinformation

Corina Papadopoulou, vvd, Fontana Food AB, corina@fontanafood.se

Niclas Carlsson, Founder, Founders Allicance, niclas.carlsson@foundersalliance.com

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Det svenska familjeföretaget Fontana grundades 1978 av Frixos Papadopoulos. Vid årets gala i Stockholms stadshus fick Frixos ta emot hederspriset Founder of the Year Honorary Award för sitt långa och framgångsrika företagsbyggande.

Frixos Papadopoulos, grundare och styrelseordförande, Fontana Food.