Fontanas svenska Grilloumi® ersätter halloumi på MAX

Familjeföretaget Fontana börjar leverera svensk grillost till MAX. Istället för halloumiburgare kommer gästerna att erbjudas ostburgare av Fontana Svensk Grilloumi®, en grillost tillverkad av norrländsk mjölk.

Sedan 2016 har familjeföretaget Fontana levererat ost till MAX när den populära halloumiburgaren lanserades. Nu fortsätter samarbetet, men istället för halloumiburgare kommer gästerna från vecka 11 att kunna välja svensk Grilloumiburgare från menyn. Svensk Grilloumi® är Fontanas egen grillost, tillverkad av norrländsk mjölk. Burgaren är framtagen av Fontana och Norrmejerier i samarbete med MAX chefskock Jonas Mårtensson.

– Det är så roligt att vår svenska Grilloumi får ta plats i MAX restauranger. Osten är gjord enligt vårt familjerecept men tillverkad hos ostmästarna på Norrmejerier. Och nu har MAX gjort en jättegod burgare av den – en svensk snabbmatskedja med norrländska rötter. Våra fina samarbeten handlar om mycket mer än ost, säger Loizos Papadopoulos, vd på Fontana Food.

Till skillnad från halloumi eller grekisk Grilloumi®, som görs på mjölk från ko, får och get, tillverkas Fontana Svensk Grilloumi® enbart av komjölk. Resultatet är en något mindre syrlig, gräddig ost med balanserad sälta. Enligt Jonas Mårtensson, chefskock på MAX, kommer Grilloumiburgaren att vara ganska lik halloumiburgaren i smaken.

– Smakupplevelsen är grym. Jag är väldigt nöjd med resultatet, säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX.

Fakta om Fontana Svensk Grilloumi®

Fontana Svensk Grilloumi® är gjord av pastöriserad svensk komjölk och lagrad i saltlake. Osten tillverkas hos Norrmejerier i Umeå efter Fontanas familjerecept.

För mer information kontakta gärna: Corina Papadopoulou, presskontakt, corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Fontanas svenska Grilloumi® ersätter halloumi på MAX

Loizos Papadopoulos, vd på Fontana Food.