Frixos stiftelse ger stipendium till intelligent matdataföretag

Sedan 2016 delar Frixos stiftelse ut ett stipendium till en entreprenör som främjar ett hållbart samhälle och motverkar utanförskap. Årets stipendiat är matdataföretaget FoodFacts som utvecklat en revolutionerande plattform för en mer hållbar och hälsosam matkonsumtion.

När Frixos Papadopoulos startade familjeföretaget Fontana på 70-talet gjorde han det med passion, innovation, envishet, hårt arbete och en liten Volkswagenbuss full med juice från Cypern. Många år och innovationer senare startade han Frixos stiftelse för att hjälpa och inspirera entreprenörer att våga tro på sin sak och fortsätta utveckla sina idéer. Varje år utses en stipendiat som verkar i stiftelsens anda. Årets stipendiat är matdataföretaget FoodFacts.

Samlade fakta hjälper konsumenten

FoodFacts arbetar för att göra information om mat mer tillgänglig och enklare att förstå, för att konsumenter lättare ska kunna fatta välgrundade beslut kring produkterna de väljer. Hur stort koldioxidutsläpp har produkten genererat? Är den verkligen vegansk? Vilka märkningar har produkten och vad innebär de?

“Vi är otroligt hedrade över att få ta emot detta stipendium som ett kvitto på att allt fler aktörer ser nyttan och möjligheterna med intelligent matdata”, säger Alexandra Ferreira, vd för FoodFacts. ”Vår mission är att öka transparensen i matsystemet och bidra med innovation som gynnar både planet och hälsa. Nu kommer vi att accelerera utvecklingen av vår plattform ytterligare för att tillgängliggöra vår matdata till allt fler företag och konsumenter”.

Hållbar och hälsosam matkonsumtion

FoodFacts säger själva att de ”driver revolutionen mot en mer hållbar och hälsosam matkonsumtion”. I praktiken innebär det att FoodFacts hjälper företag att få tillgång till relevant data för att stötta den nödvändiga matomställningen. Att jämföra olika livsmedel är svårt då långa ingredienslistor och budskap på förpackningarna kan vara förvirrande för konsumenten. FoodFacts har utvecklat en molnbaserad plattform för intelligent matdata där de kombinerar produktinformation, intelligent ingrediensanalys och olika oberoende datakällor. Resultatet blir ett transparent verktyg som kan användas såväl av konsumenter som återförsäljare och varumärken. Målet är att det ska bli lättare att få tillgång till, förstå och fatta beslut kring information och data om mat.

Fontanas vd Loizos Papadopoulos, son till Frixos, motiverar stiftelsens val av stipendiat 2022:

"FoodFacts visar på ett brinnande engagemang och ett entreprenörskap som ständigt utvecklas. Företaget närmar sig en helhetslösning för att underlätta hållbara och hälsosamma val i handeln för den enskilda konsumenten. Man har redan utvecklat en smart app som gör de svåra valen enkla och som samtidigt ökar medvetenheten hos konsumenten. FoodFacts får in klokt klimat- och hållbarhetstänk i en mer hälsosam vardag. Vi stöttar gärna det här företagets nästa steg.”

Frixos stiftelse stöttar entreprenörer

Frixos insamlingsstiftelses ändamål är att stödja, främja och inspirera entreprenörskap i Sverige enligt två kriterier. Stipendiaten ska främja ett hållbart samhälle såväl socialt och ekologiskt som ekonomiskt. Stipendiaten ska också motverka all form av utanförskap i samhället, genom att främja integration och uppmuntra till mångfald som gynnar ökad tolerans och förståelse. FoodFacts som verkar för att det ska bli lättare att få tillgång till, förstå och fatta beslut kring matinformation, är stiftelsens val av stipendiat 2022.

För mer information om Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse och tidigare stipendiater, besök stiftelsens hemsida: www.frixosstiftelse.se.

För mer information om FoodFacts, kontakta vd Alexandra Ferreira på alexandra@foodfacts.se.

För mer information kontakta: Corina Papadopoulou corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Loizos Papadopoulos, vd Fontana Food AB