Frixos stiftelse lyfter entreprenörer bakom algbaserat isoleringsmaterial

Isolera med alger? Frixos insamlingsstiftelse ger årets stipendium till två unga entreprenörer med hållbarhet och innovation i fokus. Alga Insulation utvecklar ett miljövänligt och hållbart alternativ till dagens isoleringsmaterial inom byggindustrin. Snart har vi alger i väggarna.

Alga Insulation började som ett UF-företag medan grundarna Janna Naser och William Khzouz fortfarande gick i gymnasiet. Där påbörjade de framtagandet av en innovativ process som omvandlar alger till isoleringsmaterial för byggnader. När de nu får det stipendium som Frixos stiftelse sedan 2016 delar ut till entreprenörer som främjar ett hållbart samhälle och motverkar utanförskap, har det registrerade företaget Alga Insultation funnits i tre månader.

Engagemang för ekologisk hållbarhet

”Att vinna Frixosstipendiet är för oss ett erkännande av vårt engagemang för ekologisk hållbarhet och arbetet med att förändra branschen. Det innebär att vår vision och insatserna för att utveckla en produkt som inte bara är effektiv och innovativ, utan också ekologiskt hållbar, uppskattas. Det är vi mycket tacksamma över”, säger Janna Naser, vd på Alga Insulation. Hon berättar att stipendiet kommer att användas till fortsatt forskning och utveckling av isoleringsmaterialet, som också är tänkt att bidra till att rena Sveriges stränder.

Fontanas vd Loizos Papadopoulos, son till Frixos, motiverar stiftelsens val av stipendiat 2023:

”Janna Naser och William Khzouz är redan engagerade, drivna entreprenörer som med tydliga planer och mål vill bidra till att öka hållbarheten inom byggindustrin. Deras produktidé att utveckla isoleringsmaterial baserat på alger är en innovation som vi i Frixos stiftelse tror på och gärna stöttar. Vi önskar dem ett varmt lycka till framöver.”

Frixos stiftelse stöttar entreprenörer

Frixos insamlingsstiftelses ändamål är att stödja, främja och inspirera entreprenörskap i Sverige enligt två kriterier. Stipendiaten ska främja ett hållbart samhälle såväl socialt och ekologiskt som ekonomiskt. Stipendiaten ska också motverka all form av utanförskap i samhället, genom att främja integration och uppmuntra till mångfald som gynnar ökad tolerans och förståelse. Alga Insulation som utvecklar ett mijlövänligt och hållbart alternativ till dagens isoleringsmaterial baserat på alger, är stiftelsens val av stipendiat 2023.

För mer information om Frixos Papadopoulos insamlingsstiftelse, besök frixosstiftelse.se.

För mer information om Alga Insulation, kontakta vd Janna Naser på janna.alazzawiz@gmail.com

För mer information kontakta gärna: Corina Papadopoulou, presskontakt, corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

”Janna Naser och William Khzouz är redan drivna entreprenörer som med tydliga planer och mål vill bidra till att öka hållbarheten inom byggindustrin. Deras produktidé att utveckla isoleringsmaterial baserat på alger är en innovation som vi i Frixos stiftelse tror på och gärna stöttar. Vi önskar dem ett varmt lycka till framöver.”
Loizos Papadopoulos, vd Fontana Food AB