Grekland möter Dalarna i nytt samarbete med Leksands Knäckebröd

...och Siljan möter Medelhavet när Leksands Knäckebröd och Fontana går samman för sin första gemensamma kampanj. Tillsammans har familjeföretagen tagit fram konceptet ”Dippa varje dag – med gott samvete” för att lyfta smakupplevelsen när det grekiska köket möter det svenska.

Två svenska familjeföretag med ursprung i olika delar av Europa, men med samma visioner kring hur livsmedel ska produceras – bra råvaror med fokus på hög kvalitet och god smak. Där föddes idén och kampanjen kring det nya samarbetet där Leksands Knäckebröds knapriga tunnknäcke Tre Kullor och Fontanas krämiga och smakrika Hummus spelar huvudrollerna.

Det är inte ofta man hör Dalarna och Grekland nämnas i samma sammanhang. Därför är det såklart extra roligt att vi gör det här samarbetet med våra vänner på Fontana. Trots avståndet – både geografiskt och vad vi tillagar, så har vi alltid känt en speciell koppling till Fontana. En självklar del i kopplingen är vi båda i grunden är familjeföretag, men också hur vi delar passionen för vad som innebär absolut högsta kvalitet, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Trots den starka anknytningen till grekisk matkultur är Fontana mer än välkända i Sverige. Redan 1978 startade Frixos Papadopoulos tillsammans med sin fru Maro familjeföretaget. Sedan dess har Fontana varit en av Sveriges ledande leverantörer av det grekiska köket till svenskarnas middagsbord.

Trots våra olikheter så kan inte vårt samarbete med Leksands Knäckebröd kännas mer rätt. Precis som Leksands Knäckebröd har vi länge verkat inom samma bransch, samtidigt som vi alltid delat samma vision kring att det är råvarorna som i slutändan gör den största skillnaden. Kampanjen ”Dippa varje dag – med gott samvete” är precis vad det låter som. Med Fontana och Leksand ska man kunna njuta av livets goda varje dag, med gott samvete både för dig och miljön, säger Corina Papadopoulou, marknadsansvarig på Fontana.

Kampanjen ”Dippa varje dag – med gott samvete” startar vecka 38 och pågår till vecka 44 under 2021. Kampanjen kommer att vara synlig hos utvalda butiker. Rekommenderat pris för Fontanas hummus är 26 kronor/förpackning och rekommenderat pris för Leksands Tre Kullor är 32 kronor/förpackning.

Marknad & PR

Corina Papadopoulou
Email: corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD och dottern Corina Papadopoulou som vVD och marknadsansvarig.