Succén Grilloumi® i smakrika tärningar

Sedan 2010 har svenska folket stekt och grillat Fontanas Grilloumi®. Men den goda osten kan också ätas som den är, ugnsbakas eller läggas på pizzan. För enkelhetens skull kommer nu Tärnad Grilloumi® i två smakrika marinader som gör livet lite godare.

Fontanas eget varumärke Grilloumi® har hittat en ny, bekväm och smakrik form: Tärnad Grilloumi®. Den tärnade osten ligger i en marinad av solros- och olivolja, den ena smaksatt med chili och örter, den andra med mynta och rosépeppar. Den kan stekas eller ugnsbakas, men båda varianterna är också väldigt goda att äta som de är.

”Det är dags att vi vågar sätta tänderna i den här osten utan att tillaga den först. Grilloumi® är härligt mjuk och får fin, fräsch smak av marinaden. Har man tid kan man steka den, annars kan man låta bli”, säger Loizos Papadopoulos,VD på Fontana Food.

STEK, UGNSBAKA ELLER ÄT SOM DEN ÄR

I Grekland och på Cypern är det inte ovanligt att man äter den här typen av ost som den är, utan att grilla eller steka den. De tärnade nyheterna gör sig perfekt som bland smårätterna eller i en sallad, där marinaden också funkar utmärkt som dressing. Med en burk Tärnad Grilloumi® i kylen blir det enklare att fixa tilltugget, ge karaktär åt ostbrickan eller sätta lite extra smak på middagen.

GRILLOUMI®, ETT GREKISKT FAMILJERECEPT

Familjeföretaget Fontana introducerade Grilloumi® 2010, och ganska snart tog den plats på svenska grillar. Osten produceras av färsk ko-, får- och getmjölk. Till skillnad från halloumi viks inte Grilloumi® under produktionen, vilket ger den fler variationsmöjligheter eftersom den inte är skiktad. Det är också en lite krämigare ost som håller sig mjuk även efter stekning.

VAD INNEHÅLLER TÄRNAD GRILLOUMI®?

Tärnad Grilloumi® är pastöriserad ko-, får- och getmjölk med havssalt i en marinad av solros- och olivolja. Fetthalten är 24 %. Välj mellan en lite hetare Tärnad Grilloumi® Chili & Örter med smak av chili, oregano och mynta, och en fräsch Tärnad Grilloumi® Mynta & Rosépeppar.

EN BURK GOD SMAK I KYLEN

Tärnad Grilloumi® är en bra smaksättare att ha hemma i kylskåpet, alla dagar i veckan. Rekommenderat pris är 35,90 SEK (för 330 g). Produkterna finns på ICA från vecka 37.

Corina Papadopoulou

Vice VD & Marknadsansvarig
corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Loizos Papadopoulos, VD Fontana Food AB.