UR klipper om program efter felaktigheter om halloumi

Serien Klimatkampen som visats både på SVT Play och UR innehöll missvisande formuleringar kring antibiotikaanvändning i produktionen av halloumi. Efter att det svenska familjeföretaget Fontana uppmärksammat detta har UR valt att klippa om två av avsnitten.

På familjeföretaget Fontana som introducerade halloumi i Sverige är man van att bemöta fördomar som sprids kring Cyperns nationalost. I UR:s serie Klimatkampen kunde man till alldeles nyligen se tävlande kändisar använda sina nyvunna så kallade kunskaper till att säga saker som ”men den som kommer från Cypern har mest antibiotika” åtföljt av uppgiften ”generellt använder Cypern 40 gånger mer antibiotika än Sverige”.

Halloumi innehåller inte antibiotika

Att användningen av antibiotika, framför allt till gris och fjäderfä, är betydligt högre i södra Europa än i Sverige är ingen nyhet, men att koppla ihop antibiotika och halloumi är direkt felaktigt. Problematiken kring överanvändningen av antibiotika på Cypern är inte kopplad till mjölkproduktionen. Efter att Klimatkampen publicerats på SVT Play hörde Fontana av sig till UR. Nu har UR valt att klippa om de avsnitt där man uttryckt sig vårdslöst om halloumi, något som välkomnas av Loizos Papadopoulos, vd på Fontana Food.

– Vi är glada att UR förstod hur problematiska inslagen är, och att de valde att klippa om avsnitten. Naturligtvis behöver man förenkla vissa resonemang kring klimatet för att nå ut, men det finns ingen antibiotika i vår halloumi.

Svar om halloumi på fontana.se

För att öka kunskapen om den cypriotiska grillosten har Fontana samlat svar på de vanligaste frågorna på fontana.se. Här finns också en artikel från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) där fyra veterinärer bidrar till en mer nyanserad bild av den uppskattade grillosten.

För mer information kontakta gärna: Corina Papadopoulou, presskontakt, corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Loizos Papadopoulos, VD Fontana Food AB