Snabbanalys av spannmål sparar miljoner

Report this content

Det myckna regnandet leder till problem med mögelgifter, framförallt Deoxynivalenol (DON), i spannmålen. Problem som förväntas bli ännu värre i år än förra året, ett av de värsta åren hittills. Men det finns utrustning som upptäcker mögelgiftet tidigt i processen och därmed sparar stora pengar åt spannmålsmottagarna och säkerställer kvaliteten på våra livsmedel.

Förra året drabbades stora arealer spannmål, främst havre, av mögelgifter. I Västra Götaland och Värmland uppmättes halter av mykotoxin DON på 80 000 mikrogram/kg. Mer än hälften av den inkommande havren hade ett högre gränsvärde än de 1 750 mikrogram/kg som är tillåtet för grynhavre, som används i livsmedel. I år väntas problemen bli ännu värre. Det blöta vädret ställer till stora besvär för alla spannmålsbönder.

Att mäta är att veta

Även om ingen kan rå på vädret finns det analysmetoder som underlättar för bönder och spannmålsmottagare att upptäcka förekomsten av mögelgifterna DON och Zearalenon (ZEA) i den skördade spannmålen. En enkel, snabb och lönsam analysmetod introducerades i Sverige förra året av FOOD DIAGNOSTICS, ett bioteknikföretag i Göteborg. Företaget har under många år levererat ELISA-kitet RIDASCREEN till kommersiella labb, industri- och myndighetslabb för att mäta mykotoxinhalten i foder och spannmål.

– Förra året introducerade vi en väska med en fältuppsättning, som kan användas för att snabbt sortera spannmål. Instrumentet heter RIDA©QUICK SCAN och testet RIDA©QUICK DON. Det är en praktisk metod som kan användas ute i processen. Denna metod är så enkel att med rätt anvisningar kan även lantbrukaren själv använda den. Spannmålsmottagare behöver bara vänta i 20 minuter istället för veckor på provsvar, säger Jan-Erik Carlsson,
vd FOOD DIAGNOSTICS AB.

Värdefullt för VärmLant

VärmLant AB är ett familjeföretag bildat 1943 som bedriver handel med jordbruksprodukter.

– Att kunna använda denna snabbmetod är mycket värdefullt för oss. Avgörande är att vi både betalar våra odlare och att vi säljer till rätt pris. Det skulle vara omöjligt att skicka bort prover för analys. Under högsäsong analyserar vi cirka femtio prover om dagen, säger Sven Pagré, marknadsansvarig för VärmLant.

– En silo som innehåller tusen ton kan vara värd i bästa fall två miljoner och i sämsta fall mindre än en miljon, då gäller det att vi sorterat rätt, tillägger Sven som poängterar vikten av att ta ut representativa prover från varje lass.

– Det är helt avgörande om vi ska få ett riktigt analyssvar. Vi tar fem ”stick” från varje lass med vårt provtagningsspjut och sedan gör vi ett samlingsprov som vi analyserar. Viktigt för oss är den lokala förankringen med kunder och leverantörer och därför samarbetar vi med FOOD DIAGNOSTICS i Göteborg. Där kan vi också räkna med att få hjälp väldigt snabbt, avslutar Sven.

DON och ZEADeoxynivalenol (DON) är en form av mögeltoxin som framför allt drabbar havre och vete. Det är störst risk om det är varmt och fuktigt under blomningen, men det finns många parametrar som kan påverka. Gränsvärdet ligger på 1 750 mikrogram/kg för grynhavre och 8 000 mikrogram/kg för foderhavre. Leveranser som överstiger gränsen för foderhavre bränns. Där det finns DON kan även mögelgiftet Zearalenon, förkortat ZEA eller ZON förekomma. Gränsvärdena för ZEA är 100 mikrogram/kg respektive 2 000 mikrogram/kg. För mycket DON i fodret ger t ex grisar sämre tillväxt, medan för mycket ZEA påverkar grisarnas reproduktion negativt.

Jordbruksverkets rekommendation till foderföretagare:

Foderföretagare bör analysera foderråvara

Mögelgifterna DON och ZON kan medföra djurhälsoproblem den kommande utfodringssäsongen, särskilt inom grisproduktionen. För att säkerställa att fodret är säkert bör foderföretagarna analysera foderråvaror eller färdigt foder för DON och ZON. Detta gäller såväl större fodertillverkare som tillverkare av egenodlat foder där väderförhållandena varit dåliga.

Källa: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/foder/mogelgifternadonochzonifoderochhalm.4.6f9b86741329df6fab4800010118.html

Om Food Diagnostics AB

FOOD DIAGNOSTICS AB, ett svenskt företag som erbjuder den svenska livsmedelsindustrin och laboratorieföretag alternativa analysmetoder för mikrobiologi, kemi och hygienkontroll. Företaget erbjuder främst produkter i form av kostnadseffektiva snabbanalyser med tillhörande utrustning samt service, support och konsultuppdrag. www.food-diagnostics.se

För ytterligare information, v.v. kontakta:

Jan-Erik Carlsson, VD

Food Diagnostics AB