Footway Group AB:  Delårsrapport januari – juni 2016

Footway presenterar delårsrapport för första halvåret 2016. Onlinebutiken når en omsättning på 148 miljoner kronor, med 2,4 miljoner i rörelseresultat. Footways fortsatta lönsamhet bygger på nöjda och återkommande kunder, enligt företagets vd Daniel Mühlbach.

Halvåret i korthet

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 148 530 Tkr (116 556), en ökning med 27 procent
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 2 401 Tkr (2 061)
  • Tillgänglig kassa, inklusive ej utnyttjat utrymme på checkräkningskredit, per 30 juni uppgick till
    57 492 Tkr (88 579)
  • Antalet ordrar från återkommande kunder uppgick till 152 381 (104 185), en ökning med 46 procent

”Det är tack vare nöjda och återkommande kunder som vi gör ett bra första halvår. Att köpen från återkommande kunder ökar med 46 procent är ett styrkebesked. Lojala kunder är en grundpelare för Footway och centralt för fortsatt lönsam tillväxt. Med en stabil plattform siktar Footway-gänget in sig på ett spännande andra halvår både i Norden och Europa”, säger Daniel Mühlbach.

Delårsrapporten finns på Footways hemsida:
www.footway.se/finansiell_information

Daniel Mühlbach, vd
daniel.muhlbach@footway.com

Louise Liljedahl, presskontakt
louise.liljedahl@footway.com

Footway grundades 2010 och är en renodlad skobutik på nätet och ledande inom segmentet på den nordiska marknaden. Bolaget lanserades på de nordiska marknaderna våren 2011.
Footway har idag 37 anställda med kontor i Kista och centrallager i Helsingborg. Bolaget hade under 2015 intäkter om 260 MSEK motsvarande en årstillväxt om 65 procent. EBITDA-resultatet för helåret 2015 uppgick till 6,6 MSEK.

Footways preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet FOOT PREF. Erik Penser Bank AB är Certified Adviser. Mer information om bolaget finns på www.footway.se.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 augusti 2016 kl. 08:45.