Footway Group offentliggör information

På grund av det tuffa marknadsklimatet under inledningen av 2023 lämnade Bolaget in en ansökan om företagsrekonstruktion den 25 juli, rekonstruktionen löper enligt plan och ett antal operativa åtgärder för att återställa Bolagets lönsamhet genomförs. Bolaget presenterar idag en preliminär rekonstruktionsplan för sina borgenärer. Planen innehåller ett förslag på skuldnedskrivningslikvid om ca 70 msek och en nyemission på motsvarande belopp inklusive konvertering av ett konvertibelt lån om 20 msek.

Den aktuella planen belyser några av de steg som Bolaget har tagit för att hantera de ekonomiska utmaningarna. I nära samarbete med våra intressenter och med vägledning av rekonstruktören Nils Åberg, har vi jobbat med åtgärder som positionerar Bolaget för en starkare, mer kostnadseffektiv framtid, med fokus på innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

Följande operativa effektiviseringsåtgärder genomförs för att stärka Bolaget:

• Centralisering av lager. Centralisering kommer ge en effektivare organisation och ge upphov till betydande kostnadsbesparingar, vilka beräknas till ca 30 msek på årsbasis.
  • Lokala frakt- och returavtal. Införande av lokala frakt- och returlösningar kommer resultera i betydande kostnadsbesparingar under 2024.
  • Footway+ för externa e-handelskunder. Bolaget öppnar upp sin plattform mot 24 marknader för externa e-handlare som inte ägs av Footway Group.
  • Organisationsförändringar. Bolaget har effektiviserat sina processer med hjälp av AI-teknologi och därigenom minskat behovet av 22 tjänster.
  • Kostnadsbesparingsprogram. Generella kostnadsreduktioner och AI-effektivisering väntas ge besparingar om ca 4 msek på årsbasis.

"Vår rekonstruktionsplan är ett resultat av vårt arbete för att repositionera Footway Group på bästa möjliga sätt under de nuvarande omständigheterna. Vi är innerligt tacksamma för det stöd och förtroende som våra partners, kunder och kollegor har visat oss under denna tid. Vi ser hoppfullt på vad framtiden har att erbjuda och vår ambition är att fortsätta ge värde till alla intressenter”, säger Daniel Mühlbach, VD.

"Footway Group har tagit sig an denna rekonstruktion med en genuin vilja att förbättra. De steg som tagits mot effektivisering har varit väsentliga. Samarbetet med borgenärerna har varit konstruktivt, och deras förståelse och stöd för planen stärker Bolagets möjligheter framöver", säger Nils Åberg, rekonstruktör.

För mer detaljerad se rekonstruktionsplanen, www.footwayplus.com/reports

Daniel Mühlbach, VD                                                            Nils Åberg, rekonstruktör
Email: daniel.muhlbach@footway.com                                   Email: fw@carler.se
Mobil: 073-533 65 45                                                            Mobil: 070-545 21 25

Verksamheten bedrivs genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo.com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com och stayhard.com. Footway Group äger plattformen där samtliga 12 butiker delar på en gemensam infrastruktur. Syftet är att nyttja stordriftsfördelar i lager, kundsupport, logistik mm för att låta små och medelstora butiker konkurrera på en internationell marknad med stora aktörer. Plattformen servar idag 24 marknader. Footway Groups aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Erik Penser Bank AB är Certified Adviser och nås på 08-463 83 00 eller via email: certifiedadviser@penser.se. Mer information om bolaget finns på footway.com/investors.

Informationen lämnades genom VDs försorg, för offentliggörande den 2 november 18:30 CET.