Årets Förebilder i Förebildsjakten utnämnda

Report this content

Nu är Årets Förebild 2020 utnämnd i tre olika kategorier. Alexandra Arnmark, Faton Begu och Muna Idow har av den icke-vinstdrivande organisationen Förebildarna blivit utvalda ur gruppen med 15 finalister.

Kampanjen Förebildsjakten har de senaste tio veckorna synts på Göteborgs spårvagnar, i sociala medier och i tidningar och radio. Berättelser från 15 lokala förebilder, med tonvikt på deras inställning och val, har presenterats digitalt och på affischer i syfte att sprida insikten att ungdomar kan påverka sin framtid såväl som samhället i en positiv riktning. De femton förebilderna delades in i tre olika kategorier: Ung till ung, Lokal verkan och Samhällsentreprenör. I veckan utsåg juryn 2020 års utnämnda i respektive kategori.

Årets Förebild 2020, Ung till ung: Alexandra Arnmark. Mentor i matematik för yngre elever, aktiv i den ideella föreningen InTize.

”Det har varit superroligt verkligen, speciellt att lära känna alla andra förebilder och se vad de har gjort. Det har varit så inspirerande”, säger Alexandra.

Juryns motivering: Med ett gediget mod och stort engagemang visar Alexandra att de roligaste aspekterna i livet ofta finns precis bortom rädsla och nervositet. Hon förstår att förebilder inte är felfria eller fullärda. Genom sitt insiktsfulla mentorskap visar Alexandra vägen för andra unga, och uppmuntrar dem att våga kasta sig ut i det okända.

Årets Förebild 2020, Lokal verkan: Faton Begu. Ungdomshandledare, Projektkontoret, Socialsydväst.

”Det känns väldigt härligt och hedrande att få ta emot det här priset, och få vara en del av Förebildarna. Det är så viktigt att man lyfter upp många som gör goda saker, små som stora grejer”, säger Faton.

Juryns motivering: Faton arbetar outtröttligt och ihärdigt med att ge sin tid och energi till ungdomar och inser vikten av att som ung bli hörd och sedd. Faton är en stabil förebild som påverkar unga varje dag i sitt arbete som ungdomshandledare, med en positiv inställning och ett smittsamt skratt. Vi är säkra på att hans handlingar skapar förutsättningar för många ungdomar att ta kontrollen över sin framtid.

Årets Förebild 2020, Samhällsentreprenör: Muna Idow. Grundare av Mermaid UF, simskola för kvinnor som saknar tidigare erfarenhet av simning.

”Det var inte alls vad jag förväntade mig. Det är roligt, det är ju ett kvitto på att man gjort något gott. Det värmer hjärtat. Jag är så glad och tacksam”, säger Muna.

Juryns motivering: Genom sitt projekt Mermaid sprider Muna inte bara lycka och självkänsla till deltagarna, utan även den enorma frihet som det innebär att kunna simma. Muna är en sann förebild och inspirationskälla, som såg ett samhällsbehov och valde att agera. Hon är en självklar ledare som med sin naturliga energi får andra att inse att även de kan bidra till en positiv framtid.

...

”Att vara jurymedlem i uttagningen av Årets Förebild 2020 har varit oerhört intressant. När man läser om alla fina historier bakom de nominerade personerna blir man själv inspirerad att göra gott. De nominerade personerna har alla bidragit till att göra världen till en lite bättre plats att leva i”, säger Filip Plan, jurymedlem.

”Det känns jättekul att Årets Förebilder 2020 är utnämnda, och att dessa tre får den uppmärksamhet de förtjänar. Alexandra, Faton och Muna är tre fantastiska individer som alla representerar handlingskraft, ansvarstagande och en vilja att bidra till ett bättre samhälle. Extra roligt är att Förebildsjakten har väckt stort engagemang hos många personer och även fått uppmärksamhet och genomslagskraft medialt. Det tycker jag visar att det finns ett tydligt behov och värde av att visa upp förebilder att känna igen sig i. Vilket är precis det vi vill åstadkomma. Att ju fler vi ser och möter som gör något konstruktivt för vårt samhälle, ju fler finns det att ta efter”, säger Julia Hult, Verksamhetsledare på Förebildarna.

Faktaruta om Förebildsjakten:
Förebildsjakten är en årlig kampanj som visar upp positiva exempel på lokala förebilder och berättar hur dessa har valt att påverka sina egna liv såväl som samhället i en positiv riktning. Kampanjen avslutas med att utse Årets Förebilder i tre kategorier. Bakom initiativet står den icke vinstdrivande organisationen Förebildarna. Förebildsjakten genomförs i samarbete med Wallstreet Media och med finansiellt stöd av Stenastiftelsen.
www.forebildsjakten.se

För mer info, v.v. kontakta:
Julia Hult
Verksamhetsledare, Förebildarna
julia@forebildarna.se

Om Förebildarna
Förebildarna är en icke vinstdrivande organisation som genom utbildningar och kampanjer ger förutsättningar för unga individer mellan 16–25 år att kunna påverka sin framtid och samhället i en positiv riktning. Verksamheten delfinansieras av Stenastiftelsen, Västra Götalandsregionen, Kronprinsessparets Stiftelse och Skolverket. www.forebildarna.com

Bilder tagna av Alexander Bendz

Taggar: