• Förebildarna/

Förebildarna genomför workshop för Stena Fastigheters hyresgäster – inspirerar unga att se möjligheter och ta eget personligt ansvar

Report this content

Över hundra unga hyresgäster i Stena Fastigheters bostadsområden deltar i en workshop med målet att påverka deltagarnas inställning till vad som är möjligt och vad de kan skapa på egen hand. Workshopen fokuserar på att utveckla entreprenöriella mindsets och genomförs av organisationen Förebildarna.

“I våra tidigare insatser har vi fått höra att det är första gången unga tillåts ta ansvar. På riktigt. Att förändra ungas attityd och få dem att förstå sitt eget ansvar samt att se de möjligheter som finns är något vi anser är avgörande för att kunna påverka lärandet på lång sikt”, säger Julia Hult, verksamhetsledare på Förebildarna.

Satsningen går ut på att påverka ungas attityd och inställning till vad som är möjligt och vad de kan skapa på egen hand. Detta görs genom upplevelsebaserat lärande och praktiska övningar under en halvdagsutbildning. Stena Fastigheter satsar på denna utbildning i syfte att på lång sikt öka möjligheten till anställning för unga. Organisationen Förebildarna som genomför utbildningen har som målsättning att lära unga individer att ta ansvar och skapa värden för sin omvärld.

Genom denna satsning vill Stena Fastigheter utveckla sin redan befintliga sommarjobbssatsning i Göteborg med att erbjuda en workshop för alla sommarjobbande hyresgäster. ”Vi tror på att ge ungdomarna i våra kvarter goda förutsättningar och kraften att vilja förändra”, säger Sari Isberg, relationsförvaltare på Stena Fastigheter i Göteborg.

För mer info, v.v. kontakta:
Julia Hult, verksamhetsledare
Förebildarna
0736 40 00 66, julia@forebildarna.se

Sari Isberg, Relationsförvaltare
Stena Fastigheter
075-241 50 60, sari.isberg@stena.com

Om Förebildarna
Förebildarna finns för att skapa framtidens förebilder. Genom upplevelsebaserat entreprenöriellt lärande och påverkansinsatser lär de unga individer mellan 16-25 år att ta ansvar och skapa värden för sin omvärld. Målet är mer handlingskraftiga individer som förstår sitt eget ansvar för att påverka sin egen situation som samhället. För en förebild är inte något du föds till. En förebild är något du väljer att vara. Förebildarna är en icke vinstdrivande organisation som grundades 2016 och finansieras i huvudsak av Stenastiftelsen. www.forebildarna.com

Om Stena Fastigheter
Stena Fastigheter ingår i Stena Sfären och är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag. Med hyresrätten som huvudsaklig upplåtelseform utvecklar Stena Fastigheter långsiktigt attraktiva bostäder och lokaler där människor trivs. Genom deras egna arbetssätt relationsförvaltning stärker de tryggheten och trivseln i de kvarter de finns i. Målsättningen är att alltid vara hyresgästens förstahandsval. Läs mer på www.stenafastigheter.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Julia Hult, verksamhetsledare på Förebildarna.
Sari Isberg, relationsförvaltare på Stena Fastigheter i Göteborg.