Trygghet och trivsel i fokus för sommarens Förändringsagenter

Report this content

Hur ökar man tryggheten i utsatta bostadsområden? Den frågan har 30 ungdomar från Lövgärdet och Tynnered fått i uppdrag att undersöka. Under två veckor i juni arbetar de med att skapa tryggare och mer trivsamma bostadsområden genom dialog och aktiviteter. Den icke vinstdrivande organisationen Förebildarna handleder ungdomarna i deras arbete på uppdrag av AB Framtiden, Familjebostäder och Poseidon. Samarbetet syftar till att öka ungas delaktighet, minska otryggheten i bostadsområdena samt fokusera på social hållbarhet.

Några av de aktiviteter som ungdomarna, som kallas för Förändringsagenter, har genomfört handlar om att anordna en fotbollsturnering, en poängpromenad kombinerad med skräpplockning samt att erbjuda olika aktiviteter i området för pensionärer. Aktiviteterna genomförs under vecka 26.

Förebildarna har fått i uppdrag av ovan nämnda aktörer att erbjuda ett entreprenörsprogram för 30 ungdomar från Tynnered och Lövgärdet. Förändringsagenterna får träna på olika entreprenöriella förmågor och färdigheter, till exempel att skapa på egen hand, gå från tanke till handling och att vara lösningsorienterad.

“Att använda entreprenöriella metoder för att ge unga möjlighet att bli mer delaktiga i sina egna lokalområden tycker vi är klockrent. Områdena blir inte bara tryggare, varje deltagare rustas också med grymma färdigheter att använda framåt i livet”, säger Julia Hult, verksamhetsledare på Förebildarna.

Initiativen som ungdomarna driver inom programmet utgår från FN:s globala mål och ungdomarnas egna resurser. Ett övergripande syfte med ungdomarnas arbete är att öka deras delaktighet i samhällsutvecklingen.

“Man känner sig delaktig, mer delaktig än vad jag har varit innan för det är inte så att jag brukar gå runt i Tynnered och fråga folk en massa frågor i vanliga fall. Jag börjar se samhället från ett annat perspektiv nu när jag har frågat runt bland folk från mitt område. Jag känner mig mer involverad i samhället och i Tynnered. I vanliga fall är jag inte så involverad, men det känns bättre så här för jag är mer aktiv i vad som händer runt omkring mig”, säger Lina Khateeb, en av Förändringsagenterna.

Ungdomarnas arbete sker som en del av Göteborgs Stads kommunala sommarjobb.

“Ungdomarna uppmanas att reflektera över sitt arbete och fundera på vilka lärdomar de kan dra. Syftet är att de ska bli exponerade för sina egna förmågor och kvaliteter som problemlösningsförmåga, att tänka utanför boxen, lusten att anta utmaningar och att arbeta målinriktat”, säger Anna Hultsbo, kommunikatör på Familjebostäder.

Bilder: (Förebildarna)

1. Ett team ute i Lövgärdet
  2. Ett team skriver projektrapport
  3. Lina och hennes grupp planerar sin aktivitet

För mer info, v.v. kontakta:

Julia Hult
Verksamhetsledare, Förebildarna

julia@forebildarna.se

Om Förebildarna
Förebildarna är en icke vinstdrivande organisation som genom utbildningar och kampanjer ger förutsättningar för unga individer mellan 16–25 år att kunna påverka sin framtid och samhället i en positiv riktning. Verksamheten drivs med stöd av Stenastiftelsen och delfinansieras av Västra Götalandsregionen www.forebildarna.se

Om ”Destination Tynnered”
”Destination Tynnered” är ett långsiktigt samarbete mellan Framtidenkoncernen, Stena Fastigheter och Volvo Cars med målet att Tynnered 2025 inte längre ska vara ett särskilt utsatt område, utan istället ett område som präglas av framtidstro och entreprenörskap, där man kan förverkliga sina drömmer och ha sin egen försörjning. Genom samarbetet gör tre stora och långsiktiga göteborgsaktörer gemensam sak i att förändra ett område i Göteborg, som av polisen utpekats som särskilt utsatt. Samarbetet innebär satsningar på skola, fritid, arbete och hållbar stadsutveckling. Insatsen tillsammans med Förebildarna är en del i samarbetet.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Att använda entreprenöriella metoder för att ge unga möjlighet att bli mer delaktiga i sina egna lokalområden tycker vi är klockrent. Områdena blir inte bara tryggare, varje deltagare rustas också med grymma färdigheter att använda framåt i livet.
säger Julia Hult, verksamhetsledare på Förebildarna
Man känner sig delaktig, mer delaktig än vad jag har varit innan för det är inte så att jag brukar gå runt i Tynnered och fråga folk en massa frågor i vanliga fall. Jag börjar se samhället från ett annat perspektiv nu när jag har frågat runt bland folk från mitt område. Jag känner mig mer involverad i samhället och i Tynnered. I vanliga fall är jag inte så involverad, men det känns bättre så här för jag är mer aktiv i vad som händer runt omkring mig.
säger Lina Khateeb, en av Förändringsagenterna.
Ungdomarna uppmanas att reflektera över sitt arbete och fundera på vilka lärdomar de kan dra. Syftet är att de ska bli exponerade för sina egna förmågor och kvaliteter som problemlösningsförmåga, att tänka utanför boxen, lusten att anta utmaningar och att arbeta målinriktat.
säger Anna Hultsbo, kommunikatör på Familjebostäder.