100.000 småföretagare kan bli tungan på vågen i valet

I en färsk undersökning från vecka 33 anger 18,3 procent av småföretagarna att de inte vet vad partierna vill åstadkomma efter valet. Med över en miljon småföretag som ägs av närmare en halv miljon företagare är det kanske upp emot 100.000 företagare som inte bestämt sig för hur de skall rösta.

Det saknas nämligen en politik för Sveriges 1 miljon små och medelstora företag!

I floran av utspel inför valet med reformer för tryggare Sverige, lägre energikostnader, hårdare straff, höjda eller sänkta skatter, beroende på vem man lyssnar, saknas det nästan helt löften och ambitioner för vad politikerna vill göra för att utveckla småföretagen om de vinner valet. Endast ett konkret utspel har hittills gjorts – minsta företagen i glesbygden och på landsbygden.

Enligt statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson är företagare en av fem stora grupper som kan komma att avgöra valet. De övriga enligt Henric är medelklassen, andragenerationens invandrare, studenter och landsbygdsbor.

Satsningar på företagen är lika med satsningar på jobb

4 av 5 nya jobb skapas i små och medelstora företag. Därmed är dessa företag nyckeln till att få ner den skyhöga arbetslösheten i landet. Vilket i sin tur är nyckeln för att finansiera stora delar av de reformer som partierna nu bjuder över varandra med, Genom att halvera arbetslösheten så genereras 50-60 miljarder i skatteintäkter. Trots detta så saknas det fortfarande konkreta förslag för hur jobb skall skapas genom att stimulera företagen.

Tre konkreta insatser

Företagarförbundet föreslår tre konkreta insatser för att driva på utveckling av småföretagen och skapa jobb:

1. Tillväxtjobb – en trappstegsmodell för att anställa om kompetensutveckla på plats i företagen. Succesivt glider arbetstagaren från en tredjedels dels anställning till två tredjedelar och slutligen full anställningsgrad efter 18 månader

2. Mikrolån för att finansiera satsningar i småföretagen, små, enkla, billiga lön som hjälper de minsta företagen att ta sitt första utvecklingssteg. Låt gärna CSN administrera ett småföretagarlån.

3. Nyanställningsstöd – Slopad arbetsgivaravgift år ett för alla nyanställda som varit registrerade arbetslösa i 6 månader.

Småföretagarministern får ansvaret

För att driva dessa frågor och hålla fokus på småföretagen, och enbart dessa, så krävs en småföretagarminister. En minister som ägnar hela sin arbetstid till att minska regelkrånglet, driva fram andra reformer för jobben och värna om Sveriges jobbskapare – småföretagen.

Mathias Rebane
mathias.rebane@ff.se