Återinför sänkt arbetsgivaravgift för företagen i kris

Nu kämpar många utsatta företag och deras anställda för överlevnad efter regeringens senaste rekommendationer och restriktioner som kraftigt begränsar deras möjligheter att bedriva sin verksamhet. Ministrar lovar stöd, men dessa dröjer och samtidigt går företagen omkull och människor förlorar sina jobb. Nu är det hög tid att hjälpa företagen på riktigt och se till att det kommer ut likviditet till att betala löner och leverantörer.

Håll i och håll ut

En av regeringens främsta företrädare, Per Bolund (MP), säger att företagen kan ta regeringens löften om stöd med sig till banken för att låna under tiden man väntar på att hjälpen skall nå fram. Ingenting kunde vara mer fel. För samtidigt har endast en dryg tiondel, 35 miljarder, av regeringens utlovade hjälp på ca 300 miljarder nått fram till företagen och deras anställda. Med det facit blir inte många banker övertygade och villiga att låna ut.

Många stirrar konkursen i vitögat

Konjunkturinstitutets undersökningar visar att alla sektorer inom näringslivet drabbats av minskad omsättning under coronakrisen. Handeln och restaurangnäringen är några av de värst drabbade. Väldigt många företag upplever att konkursen kryper närmare. Det vore ju snöpligt, då vaccineringen har kommit igång och vi anar ett ljus i tunneln. Skall då dessa företag behöva snubbla på mållinjen efter att ha kämpat i snart ett år? Det skulle innebära att en massa jobb går förlorade och liv slås i spillror.

Det behöver inte ske

Regeringen har under krisen sagt sig vilja rädda företag och alla de jobb som dessa genererar. Regeringen med finansminister Magdalena Andersson (S) i spetsen har också avsatt över 300 miljarder i stöd för denna uppgift. Och det mesta av dessa pengar, 265 miljarder är ännu inte förbrukade och kan därför användas för att hjälpa företagen att klara den sista tiden av pandemin för att därefter igen stå på egna ben.

Sänk arbetsgivaravgiften igen

I krisens början sänktes arbetsgivaravgiften för upp till 30 anställda på lönesummor upp till 25.000 kr. Denna åtgärd kostade ca 33 miljarder för fyra månader. Företagarförbundet föreslår att arbetsgivaravgiften sänks retroaktivt igen från 1 januari till 30 juni. Sex månader till en kostnad om ca 20 miljarder som med råge ryms i Magdalenas redan utlovade stödbudget. En beprövad åtgärd som är enkel att administrera för Skatteverket och omvittnad enkel för småföretagen att söka. Ett stöd som kommer göra nytta och hjälpa på riktigt som till skillnad från Per Bolunds ”lånelöfte” kan hjälpa företagen att betala sina löner och leverantörer och på det viset hålla hjulen rullande den sista tiden till dess att vi förhoppningsvis kan börja återgå till något som liknar ett normalt samhälle igen efter sommaren.

Hjälp på riktigt – inte bara tomma ord

Under hela coronakrisen har regeringen lovat historiskt stora stöd till företagen för att rädda Sveriges ekonomi. Gång på gång har det bevisats att verkligheten är annorlunda. Pengarna når ej fram, varken i kronor eller i tid.

Med en återinförd sänkt arbetsgivaravgift stärks företagens likviditet, jobb räddas och företagen ges en chans att ”övervintra”.

Fördelar med slopad arbetsgivaravgift under krisen.

• Skatteverkets har tidigare visat att de kan handlägga och betala ut pengar snabbt. (Snabbhet är avgörande om Näringsministern menar allvar med "inom kort")
  • Pengarna finns redan avsatta och utlovade i andra stöd som inte utnyttjats.
  • Stödet är provat och godkänt av EU
  • Möjligheten att kontrollera tex omsättningstapp för Skatteverket är enkelt eftersom företagen momsdeklarerar månadsvis eller kvartalsvis.

Låt "inom kort" verkligen betyda inom kort nu.

Regeringen behöver visa på handlingskraft och en hjälp som verkligen kommer fram snabbt. Företagen, dem anställda, jobben och Sverige behöver hjälpen NU.

Mattias Rebane

Företagarförbundet