Debattartikel Regeringen måste infria löftena till småföretagen: Bara Sverige och Malta kräver revision

Regeringen gick till val på att regelbördan för småföretagen skulle minskas med 25 procent. En viktig del i detta var att avskaffa den obligatoriska revisionsplikten. I dag är Sverige och Malta de enda länderna inom hela EU som har en revisionsplikt för småföretag. Men nu tyder allt på att regeringen inte håller sina löften och faktiskt sviker Sveriges omkring 300 000 små aktiebolag.

Men för en del småföretag kommer det inte att behövas någon revision. Antingen klarar sig småföretagaren själv eller så väljer man att ta hjälp av en redovisningskonsult. Det är ju i företagarens eget intresse att företaget har sunda och goda finanser och att småföretagaren själv har kontroll över sin ekonomi.

Vad som nu har bromsat upp slopandet av revisionsplikten är oklart. Men både Skatteverket och Finansdepartementet anser tydligen att det finns stora risker att småföretagen skulle fuska och att staten går miste om värdefulla skatteintäkter. Därför har nu frågan stoppats upp i den statliga byråkratin. Att i stort sett alla EU-länder har småföretag som klarar sig utan en lagstadgad revision och att inget tyder på att fusket har ökat här får oss att ställa frågan om just svenska småföretagare är något slags undantag? Självklart inte.

Genom att minska regelbördan ökar möjligheten för småföretagarna att ägna sig åt sin verksamhet, utveckla sitt företag och skapa nya jobb. Kort sagt - öka tillväxten och välfärden i Sverige. Nu är det hög tid att ansvariga politiker lyfter frågan och ser till att revisionsplikten slopas enligt utredningens förslag. Sverige är redo att EU-anpassas även på detta område.

Camilla Littorin, förbundssekreterare, Företagarförbundet, 070-553 66 70, www.ff.se

Mikael Carlson, förbundsordförande, Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, 070-837 63 75 www.srfkonsult.se