En statsminister som förstår jobbskapande

Sverige behöver sänka arbetslösheten, det är den enskilt viktigaste frågan för att vi som land skall ha råd att genomföra all annanpolitik på ett tillfredställande sätt. Därför måste nästa partiledare för socialdemokraterna och kanske statminister ha insikt i var jobben skapas. Det är inte industrin som är jobbskapar längre utan små företag!

I söndags deklarerade statsminister Stefan Löfven att han ämnar avgå som partiordförande för socialdemokraterna på partiets kongress i november. Samtidigt kommer han då att avgå som statsminister. Därför blir valet av ny partiordförande extra intressant för alla svenskar. För småföretagare blir det intressant att se om Socialdemokraternas nya partiledare kommer att fokusera på Stefan Löfvens misslyckade jobbsatsningar. Stefan kommer från den tunga industrin och industrikulturen har präglat hans uppväxt och liv. Det märktes också i politiken, som var utpräglad näringspolitik med fullt fokus på industrin. Stefans värld och i hans bild av samhället skapades på 70 talet då industrin fortfarande var motor för jobbskapande, och genom satsningar på industrin skulle jobb skapas. Bekymret för Stefan var att det är inte längre där merparten av jobben skapas. Nej, numera skapas 4 av 5 jobb i de små företagen och med ryggen vänd mot dessa och ögon förblindade av industrins tillväxt så uteblev Stefan Löfvens succé med målet Europas högsta arbetslöshet 2020. Faktum är att vid samtal med Socialdemokrater i Almedalen om vem som ansvarar för småföretagarfrågor i regeringen sa före detta landsbygdsministern Jenny Nilsson att dessa frågor låg på hennes bord. Ja, ni läste rätt, landsbygdsministerns bord! Samme landsbygdsminister som Stefan Löfven i somras avskaffade i samband med regeringskrisen då Jenny Nilsson fick ge upp sin post för att återgå till att vara riksdagsledamot för att rösta igenom en ny socialdemokratiskt regering. Så viktiga var småföretagarfrågorna för Stefan. Hur gick det då med jobbskapande och Europas lägsta arbetslöshet? Njae inte så bra, tvärtom har vi idag en av Europas högsta arbetslösheter efter länder som Spanien, Italien och Grekland.

En liten djupdykning i faktiska tal förklarar logiken.

Sverige har ca 1000 storföretag. Företag som Volvo, LKAB, SSAB, Northvolt, Spotify, företag med fler än 250 anställda. I dessa arbetar totalt ca 1 miljon människor. Skall dessa anställa 250.000 arbetslösa, och därmed halvera arbetslösheten så måste samtliga bolag öka sin personalstyrka med 25 procent. Volvo Cars med sina ca 24.000 anställda behöver anställa 6000 personer. De stängde faktiskt istället Torslandafabriken under en andra vecka nu eftersom det saknas halvledare.

Möjligheten bor istället i Sveriges drygt 1 miljon småföretag, där det idag arbetar 1,7 miljoner människor. Om dessa skall anställa 250.000 personer så behöver vart fjärde företag anställa EN person. Det är en avsevärt mycket enklare ekvation än den i storföretagen. Det är denna matematik som en statsminister och ledare för Sverige måste förstå.

En statsminister som förstår jobbskapande

Nu hoppas vi på att nästa partiledare och kanske statsminister lärt av läxan och att insikten om var jobben skapas kommer att ge Sverige ett behövligt fokus på alla små företag.

Gärna en partiledare med erfarenhet i de mindre företagen och som ser kraften i dessa. Gärna en partiledare som inser behovet av att utveckla dessa och skapa förutsättningar för tillväxt i de småföretagen. Gärna en statsminister som inser behovet av en egen småföretagarpolitik sida vid sida av näringspolitiken (som alltid tenderar att få kraftig slagsida mot industrin). Med en småföretagarpolitik som förstår att förenkla och förbättra villkoren får Sverige per automatik en aggressiv jobbskaparpolitik och kan ta sig ur krisen och skapa tillväxt. Det skapar skatteintäkter, välfärd och ett bättre fungerande samhälle för alla. Företagarförbundet ser gärna en statsminister som inser att för detta behövs en egen småföretagarminister.

Vid frågor kontakta gärna
Mats Assarsson, Förbundsordförande