Fem av fem möjliga kronor till Centerns företagarpaket

Fem av fem möjliga kronor till Centerns företagarpaket FöretagarFörbundet som representerar 35 000 småföretag välkomnar Centerpartiets 17 punkter med förslag på åtgärder för företag. Bland annat vill centern ytterligare sänka arbetsgivar- och egenavgifterna för alla företag, införa riskkapitalavdrag, göra lagen om valfrihetssystem obligatorisk samt halvera momsen i restaurang- och frisörbranschen. Förbundet menar att ett obligatoriskt valfrihetssystem är bra för konkurrensutsättningen av sektorer som varit stängda. - 80 procent av de anställda inom offentlig sektor är kvinnor och förslaget om obligatoriskt valfrihetssystem möjliggör för kvinnor att starta företag i vård- och omsorgssektorerna eller att som anställd kunna välja arbetsgivare, säger Camilla Littorin, förbundssekreterare på FöretagarFörbundet. Att halvera momsen inom restaurang- och frisörbranschen välkomnas också av förbundet. Man vill framöver se en generell sänkning av momsen även i andra branscher. Men arbetsgivaravgiften är fortsatt den enskilt viktigaste frågan för landets småföretagare. - I alla våra undersökningar framkommer det att en rejäl sänkning av arbetsgivaravgiften är den enskilt viktigaste frågan för våra medlemmar och för att de ska vilja anställa – frågan är bara hur lågt Centerpartiet kan tänka sig att gå, avslutar Camilla Littorin.

För mer information: Camilla Littorin, förbundssekreterare på FöretagarFörbundet tel: 070-553 66 70, e-post: camilla.littorin@ff.se

FöretagarFörbundet organiserar företagare över hela landet och har i dag 35 000 medlemmar. Aktiva småföretagare leder FöretagarFörbundet, som arbetar för att det ska bli attraktivare att anställa, enklare att driva och lönsammare samt mindre riskfyllt att anställa i företag. Att skapa opinion om och ökad förståelse för företagandets och entreprenörskapets roll i samhällsutvecklingen ingår också i verksamheten. För mer information se www.ff.se