Förmånsrättslagen återställs till 100 procent

Landets småföretagare jublar: Förmånsrättslagen återställs till 100 procent Landets småföretagare har all anledning att fira i dag. Det kan handla om så många som 150 000 företag som nu kan omförhandla sina krediter. Detta är oerhört positivt för småföretag på landsbygden som är de som kanske drabbats värst av lagen. Ett riktigt bra regeringsbeslut.
Det säger Per Lidström, ordförande i FöretagarFörbundet i en kommentar till näringsminister Maud Olofssons tillkännagivande på Landsbygdsriksdagen i Lycksele att regeringen nu återställer förmånsrätten till 100 procent.
Återställandet av Förmånsrätten innebär att landets företag och då främst småföretagen kan utnyttja fulla värdet av sina tillgångar för att ordna krediter. Eftersom vi står inför en avmattning i konjunkturen anser FöretagarFörbundet att det är extra glädjande att beslutet kom just nu. – Det är nu viktigt att småföretagen tar en ny förhandling med banken. Det kan gälla utökade krediter, mindre personlig borgen, slopa factoring och leasing och i stället skaffa en rörelsekredit. Bättre villkor helt enkelt, möjligheterna är många, säger Per Lidström.
– Det är en stor framgång för landets småföretagare. FöretagarFörbundet har drivit frågan länge och vi är självklart mycket nöjda att regeringen och Maud Olofsson nu har lyssnat på småföretagarna, säger Camilla Littorin Förbundssekreterare på FöretagarFörbundet. Fakta Förmånsrätten Fram till den 1 januari 2004 kunde svenska företagare använda 100 procent av värdet i sina företagsinteckningar när han eller hon behövde ta ett banklån för att exempelvis köpa nya maskiner eller genomföra andra investeringar. I och med den Nya Förmånsrättslagen beslutades att endast 55 procent av företagets värde kan användas som säkerhet. Nu återställer regeringen Förmånsrätten till 100 procent.
Läs FöretagarFörbundets remissvar: http://www.ff.se/sitespecific/foretagarforbundet/files/20071210_Starkare_foretagsinteckning_Ju2007 -8738-L2.PDF finns förbundets remissvar.
För mer information: Camilla Littorin, förbundssekreterare, 070-553 66 70, e-post: camilla.littorin@ff.se Per Lidström, ordförande FöretagarFörbundet, 070-372 08 40, e-post: per.lidstrom@ff.se