"Håll ut och håll i" måste gälla även för regeringens stöd till företagen!

Kära Näringsminister Ibrahim Baylan (S)

Jag reagerade starkt när finansminister Magdalena Andersson förklarade att regeringen tillsätter 300 miljarder i likviditetsstöd för att hjälpa företagen.

– Det är ju inget stöd. Företagen skapar de här pengarna som de sedan får låna och betala ränta för. Det är bara dålig retorik.

Många företag, exempelvis taxibolag, restauranger, frisörer, har haft det riktigt tufft sedan i mars. De har tömt sina upparbetade medel och belånat sina verksamheter och bostäder för att överleva, berättar Mathias Rebane. Att få anstånd med att betala skatt är för dem detsamma som att låna pengar vilket påverkar soliditeten i bolaget. Om skulderna överstiger kapitalet tvingas de enligt lagen i konkurs.

– Lån är bra i kombination med stöd som träffar rätt, men det finns också många faror. Företag som har haft det svårt en längre tid kan inte låna för då får de problem med soliditeten och går i konkurs.

För att undvika det föreslår Företagarförbundet istället att alla typer av lån i en historisk kris görs om så att det  kan betraktas som en tillgång i bokföringen, det är möjligt med vårt förslag om preferensaktielån. Samtidigt som likviditeten höjs så stärks också balansräkningen.

Orimligt lång tid att vänta!
När regeringen första gången beslutade om anstånd med skatten för företagare tog det 22 dagar innan det lanserades och nu ska det ta minst tre månader. Det anser Företagarförbundet är orimligt.

– Pengarna måste betalas ut nu – inte i mars! Det borde vara högprioriterat hos dig som näringsminister i regeringen att se till att det börja gälla direkt. Annars är det bara ett spel för galleriet.

Varför inte stötta företag genom hela krisen?

Varför gäller inte "Håll ut och håll i" för regeringens stöd

Varför göra tidsbestämda retroaktiva stöd?

Under hela corona krisen har de ekonomiska stöd som regeringen har lovat till företagen dröjt länge om de ens har hittat fram på grund av byråkrati och krångliga regler.

– Reglerna är inte ens satta när pengarna utlovas och det handlar hela tiden om historiska pengar. Företag måste planera framåt. Men när de fattar beslut utifrån regeringens löften, och pengarna sedan dröjer, drabbas de istället ännu hårdare och riskerar att förlora sina livsverk och många till och med hus och hem.

Dålig kunskap och förståelse för små företags villkor
Förmodligen fungerar skatteanståndet bättre för stora företag. Småföretagare kämpar in i det sista för att ta hand om sig själva och andra. De väljer att pantsätta allt de äger för att klara sig genom denna historiska kris skapad av regeringens rekommendationer.

– Jag tror att regeringen saknar kunskap och förståelse för småföretagen. Var är Baylan? Varför är han aldrig med när det här diskuteras?

Småföretagen skapar 4/5 jobb. Att hjälpa företagen genom HELA krisen är den bästa investering som regeringen kan göra för jobben, för skatteintäkterna, för välfärden, för Sverige…

Läs om Företagarförbundets förslag till omställninsglån här

Mattias Rebane

Företagarförbundet