Höj inte skatten på de minsta fåmansbolagen!

Höj inte skatten på de minsta fåmansbolagen! Vid nyår skärps beskattningen av vinster vid försäljning av fåmansbolag. Om lagen inte ändras höjs beskattningen av mindre vinster vid försäljning av fåmansbolag från och med 2010. Då kommer de första 5 milj kronorna av vinsten beskattas som lön. Det innebär som värst 700 000 kronor mer i skatt. Och de som drabbas värst är de med de minsta företagen. Historien börjar när riksdagen återinförde att fåmansbolagsvinsterna ska beskattas till hälften som lön och till hälften med 30 procent, så kallad klyvning. Det gjordes dock som en halvmesyr i och med att man bestämde att klyvningen skulle gälla bara under 2007, 2008 och 2009.
Vad betyder det då praktiken? Ägaren av ett fåmansbolag beskattas i dag med ca 43 procent på vinster upp till ca 10 milj kronor. Det blir 43 procent därför att hälften beskattas som kapitalinkomst med 30 procent och hälften som lön med ca 57 procent. Överskjutande vinst beskattas enbart med 30 procent. Från nyår höjs skatten så att vinsten på de första 5 milj kronorna beskattas enbart som lön och överskjutande vinst med 30 procent. Det kommer att leda till höjd på alla vinster under 10 milj kronor men skatten på de lägsta vinsterna kommer att höjas allra mest. Denna ändring spelar däremot ingen roll för den som gör vinster på mer än ca 10 milj kronor. För den som säljer sitt fåmansbolag och gör en lägre vinst blir det däremot en kännbar höjning. Vi anser att det är helt fel att skatten höjs mer för dem som har lägre vinster. Så här slår det: Den som med dagens regler gör en vinst på 5,1 milj kronor får betala 2,2 milj kr i skatt. Den som nästa år gör en lika stor vinst kommer att tvingas betala hela 2,9 milj kronor i skatt – en höjning med 700 000 kronor. Det är en höjning med 32 procent.
Detta leder till osäkerhet om spelreglerna. Tycker man att fåmansbolagsägarna är en så liten grupp att man kan behandla dem hur som helst? Eller vill man plocka politiska poänger flera gånger genom att inte ta in klyvningen i de permanenta skattereglerna? Eller, ännu värre, tänker man låta skärpningen träda i kraft vid nyår?! Vi uppmanar regeringen att snarast permanenta klyvningsreglerna. Det enda acceptabla alternativet till detta skulle vara att slopa särbehandlingen av aktiva ägare till fåmansbolag. Då skulle denna grupp få 25 procents skatt på kapitalvinsterna, precis som andra privatpersoner som äger onoterade aktier.
Camilla Littorin, förbundssekreterare , FöretagarFörbundet Cecilia Gunne, skattejurist, Valbay International S.A.