Insatser för Småföretagen – Sveriges jobbskapare

Krispaket har snabbt tagits fram från regeringens sida och många av insatserna är båda kraftfulla och kommer att göra stor nytta. Fler insatser kommer att behöva göras och några av de insatser som föreslagits behöver justeras så att de underlättar även för småföretagen - jobbskaparna.

Flera stora företag och organisationer har redan tidigt uppvaktat regering och krävt åtgärder. Regeringen har också kommit med ett antal åtgärder vilket är bra:

• Slopandet av karensdagen
  • Slopandet av sjukintyget
  • Övertagandet av sjuklöneansvaret April-Maj
  • Möjlighet att begära anstånd med arbetsgivaravgifter preliminärskatt på lön och moms. Räntan måste dock bort!
  • Korttidspermittering från 16 mars till årsskiftet. Staten tar ”halva” lönekostnaden.
  • Almi ger krislån till företag i drabbade branscher.
  • 500 miljarder i utlåning från Riksbanken. Detta kräver säkerheter som få småföretag har, vilket innebär att det blir verkningslöst för de flesta småföretagare.

Staten får inte bara ha storbolagen i fokus

Åtgärderna ovan tenderar att ha storföretagen i fokus och lämnar mer att önska för småföretagen. Till exempel insatsen med 500 miljarder från Riksbanken.

Att skicka ut 500 miljarder från Riksbanken via bankerna som lån till ägarledda små företag riskerar att verka kontraproduktivt genom att många tvingas upprätta kontrollbalansräkning på grund av ökade skulder, alternativt tvingas i konkurs av samma anledning. Konkurs leder till att den statliga lönegarantin utlöses. Vilket om många företag hamnar här – leder till kaos!

Bankerna måste låna ut Riksbankens miljarder mot säkerheter i företaget, inte personliga säkerheter som villor, då det riskerar att sätta många i personlig katastrof och Sverige i en ännu större ekonomisk och mänsklig kris.

Insatser som behövs för småföretagen

Fler insatser bör ske för att stötta och hjälpa företagen och i synnerhet småföretagen som står för lejonparten av alla nya jobb i Sverige. Företagarförbundet föreslår följande åtgärder

• Flytta sjuklöneansvaret från företagen till Försäkringskassan från dag 1. Det hjälper företagens likviditet och minskar onödig administrativ börda för företagen i detta utsatta läge.
  • Slopa tillfälligt den allmänna löneavgiften. (Avgiften den anställde betalar för att få lov att ta emot lön)
  • Möjligheten att få anstånd och skjuta upp betalning av arbetsgivaravgifter och moms måste vara räntefritt samt utan personligt ansvar för styrelsen under Kvartal 1 och 2 för innevarande år.
  • Möjligheten att korttidspermittera är BRA, men gör det enkelt att administrera, det finns absolut inte tid för regelkrångel nu.
  • Möjlighet för småföretag att låna av Riksbankens 500 miljarder utan personlig riskexponering.
  • Höj ROT avdraget till 75.000 och 50% av arbetskostnaden.
  • Sänk momsen på tjänster i utsatta branscher, såsom vård, rese, bemanningsbranschen.
  • Erbjud Enskilda firmor en motsvarighet till ”CSN-Lån” i 6 månader för att klara lön och hyra under krisen. Låg ränta och lång återbetalningstid så undviks många konkurser och dyra A-kassa pengar.

Mobilisera för riktade insatser mot småföretagen i utsatta branscher
– tillsätt en småföretagarminister som får ansvaret

• En småföretagarminister som har småföretagen för ögonen och kan rikta insatser snabbt för att undvika konkurser bland landets jobbskapare.
  • En småföretagarminister är inte bara viktig i kristid för småföretagare, en småföretagarminister är faktiskt nödvändig för svensk företagsamhet och välfärd både i kristid och under vanliga omständigheter.
  • En småföretagarminister kan dramatiskt minska antalet konkurser och antalet förlorade arbetstillfällen.
  • Med minskad arbetslöshet kommer ökade skatteintäkter.
  • En småföretagarminister vore bra för välfärden.
  • En småföretagarminister vore bra för Sverige.

Vi kräver en småföretagarminister som från och med nu värnar om alla småföretagare

Vid frågor kontakta gärna
Mats Assarsson, Förbundsordförande

0709 - 374 133
mats.assarsson@ff.se

Företagarförbundet är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, som sedan 1936 arbetar för att göra det bättre, enklare och tryggare att starta och driva samt utveckla småföretag i Sverige. Att skapa opinion om och öka förståelsen för småföretagarnas roll samt betydelse i samhällsutvecklingen och för tillväxten är kärnan i vår verksamhet. Därutöver levererar vi kvalificerade förmåner och tjänster till våra medlemmar.