Kära Nation

Över 70% av Sveriges företagare får ej hjälp av regeringens krispaket.
Förståelsen hos regeringen för företagen är därmed över 70% fel. Vi har länge krävt en Småföretagarminister som med förståelse kan värna om landets jobbmotor.

(4 av 5 jobb skapas i små och medelstora företag)

Företagsakuten

Här satte många företagare sitt hopp till den företagsakut som regeringen lovade för tio dagar sedan och som öppnade fredagen den 3 april. Statlig lånegaranti via riksgälden på 70% och låg ränta skulle ge bankerna möjlighet att erbjuda drabbade företag lån som kunde hjälpa dem att klara krisen och rädda jobben.

MEN…

Trots att det pratas om att regelkrånglet skall minskas, speciellt nu under krisen så staplar Riksgälden upp det ena villkoret efter det andra till en kompott som inte annat kan benämnas som besvärlig och för de flesta så blir även dessa lån omöjliga att nå. Pengarna når återigen ej fram till företagen.

Några av riksgäldens krav:

• Inga bonusar eller rörlig lön till ledande befattningshavare.
  • Bolagen måste intyga att minst 20 procent av förlorade intäkter beror på Corona. (Hur skall detta ske?)
  • Lånen ska löpa på ett år med möjlighet att förlänga i två omgångar till som längst 3 år. (Corona är en historisk kris, denna regel går också till historieböckerna som konkursdrivande)
  • Får bara erbjudas till långsiktigt livskraftiga bolag. (Om svaret fanns skulle krisen vara över)

För en vecka sedan var Företagsakuten en hoppfull lösning, nu är vi tillbaks på ruta ett och ännu närmre ett förlorat samhälle.

Uppmaning - överlevnadsveckan

Konkurserna strömmar in, arbetslösheten spårar och A-kassan riskerar att dräneras –

Nu får det vara nog! Tiden rinner iväg, säger Mathias Rebane näringspolitisk talesperson Företagarförbundet

Vi har kommit in i den fas som militären benämner som överlevnadsveckan. Det handlar om att stå ut, men alltid gå framåt. Utan mat, med obefintlig sömn och prövningar som sätter allt i obalans. Vi måste överleva NU! sen är det försent.

Med en företagares envishet upprepar vi:

Skapa ett Omställningsstöd istället för arbetsdöd

Finansministern har hämtat för lite från ladorna. Magdalena sa att insatserna för företagen hittills är beräknade till 84 miljarder - Företagarförbundet anser att regeringen bör öppna ladorna och återföra mer av de 1600 miljarder som företagen betalt in till de ”välfyllda ladorna” genom den allmänna löneavgiften under de senaste 10 åren. Omställningsstöd skulle ge företag hoppet att klara krisen och behålla arbetstillfällena.

Betala ut 50 miljarder till omställningsstöd för livskraftiga företag NU. Med stödet kommer innovation att födas, entreprenörskap utvecklas, samt jobben finnas kvar. Agera nu och rädda 200 000 företag och kanske 500 000 jobb. Omställningsstöd bör återbetalas med framtida vinster, ej riskera att sätta entreprenörer i konkurs.

Så funkar det:

• Företaget får omställningsstöd genom ett konvertibellån. (Motsvarande 5 års inbetalda allmänna löneavgifter).
  • Långivaren (Almi och bankerna) kan konvertera konvertibellånet till en preferensaktie som säkerhet i företaget (blir delägare utan rösträtt)
  • Preferensaktien ger långivaren förtur på 70% av framtida vinster tills stödet är återbetalt och preferensaktien återköpt.

Tillsammans lyckas vi

Över 97% av landets småföretagare ställer upp för Nationen. Finansministern vi finns här för dialog, vi finns här för att ge er konkreta förslag, vi finns här för att stödja Regeringen i denna kris.

NU måste vi sluta prata om historiskt stora krispaket och fokusera på att AGERA! Säger Mathias Rebane

Företagarförbundet – för företagare på riktigt!

Mattias Rebané

Företagarförbundet