Kommentar: Lägsta betyg till Justitiedepartementet FöretagarFörbundet kommenterar Insolvensutredningen

Lägsta betyg till Justitiedepartementet FöretagarFörbundet kommenterar Insolvensutredningen Regeringens anslag med Insolvensutredningen, som innebär hur man hanterar företag som hamnat i ekonomiska problem, tillfälliga eller varaktiga, var mycket bra. Att entreprenörer snarast möjligt efter tillfälliga ekonomiska problem skall kunna återuppta sitt företagande är av stor vikt. Men som förslaget nu ser ut så är risken uppenbar att de positiva effekterna uteblir på grund av att man både löser och skapar nya problem för småföretagare. FöretagarFörbundet menar att ställföreträdaransvaret måste tas bort, dels för att på ett rimligt sätt begränsa risken för företagaren personligen men också för att jämställa staten med övriga leverantörer. Just det sistnämnda trodde många hände med nya Förmånsrättslagen men så är inte fallet. Staten är gynnad på bekostnad av övriga som har fordringar på en verksamhet. - Vill vi ha fler företagare och fler småföretag så krävs en lagstiftning som tar hänsyn till att risktagandet skall vara privatekonomiskt hanterbart och stå i relation till samhällsnyttan med ökad sysselsättning och underlag för välfärden. Småföretagslinjen måste bli synlig i all ny lagstiftning, säger Per Lidström, ordförande i FöretagarFörbundet.

För mer information: Per Lidström, Förbundsordförande, FöretagarFörbundet Tel: 070-37 20 840 E-post: per.lidström@ff.se

FöretagarFörbundet organiserar företagare över hela landet och har i dag 35 000 medlemmar. Aktiva småföretagare leder FöretagarFörbundet, som arbetar för att det ska bli attraktivare att starta företag, enklare att driva och lönsammare samt mindre riskfyllt att anställa i företag. Att skapa opinion om och ökad förståelse för företagandets och entreprenörskapets roll i samhällsutvecklingen ingår också i verksamheten. För mer information se www.ff.se