Ny elprismodell strider mot Tidöavtalet - leder till högre elpriser för hela Sverige

Tidö avtalet

Innehåller ett kapitel om Klimat och energi. Där står det tydligt att hushåll skall få rimliga och förutsägbara elpriser. ”Målet är att återupprätta elsystemet så att människor och företag får stabila och låga elpriser samt att minska utsläppen genom att öka effektiviteten i omställningen” står det på sidan 11 i avtalet.

Svenska kraftnät trotsar Tidöavtalet

Nu är Svenska Kraftnät SVK på väg att införa en prissättning som går motsatt väg. De kallar den flödesbaserad marknadskoppling och är ett önskemål inom hela EU. De flesta länder i Europa har inte infört denna modell. Våra nordiska grannländer är på gång och det är sannolikt Norge som kommer att tjäna på modellen bland oss i Norden. Enligt Erik Ek, strategisk driftchef på Svenska kraftnät så kommer sannolikt införandet att leda till högre elpriser, i hela Sverige.

Modellen är till för att utnyttja elnätet effektivare, vilket är en god idé. Men är den fortfarande god om det leder till att samtliga svenska företag och hushåll får väsentligt högre elpriser genom modellen? I den simulation som gjorts av SVK mellan december 2022 till september 2023 fick alla prisområdena höjda priser.

Elområde 1 : 12,1 procent

Elområde 2 : 7,1 procent

Elområde 3 : 17,5 procent

Elområde 4 : 3,2 procent

Calle Eriksson, krafthandlare och marknadsanalytiker på Mölndals Energi, kommenterar den nya modellen:

”Min gissning är att både parallelldriften och terminsmarknaden kommer få fel. Denna förändring är allt för komplex för att vi på förhand ska veta hur prissättningen kommer falla ut.”

Slutsats: Flödesbaserad prissättning eller flödesbaserad marknadskoppling går stick i stäv med Tidöavtalet. Högre priser, dessutom ännu mindre förutsägbara. Modellen som bygger på komplicerade algoritmer gör den mycket svårt att få insyn i och förstå. Detta i sin tur strider mot ytterligare en punkt i Tidö avtalet:

”Den politiska insynen och styrningen på svenska kraftnät skall förbättras” Flödesbaserad marknadskoppling gör den politiska insynen ännu sämre och i praktiken omöjlig att förstå för politiker och vanliga människor.

Företagarförbundet uppmanar omedelbart energi- och näringsminister Ebba Busch, Mats Green, energipolitisk- och näringspolitisk talesperson Moderaterna, Louise Eklund, talesperson energipolitik för Liberalerna, och Mattias Bäckström Johansson, energipolitisk talesperson hos Sverigedemokraterna att tvinga Svenska kraftnät att pausa projektet och utreda effekterna ordentligt innan detta sätter svenska hushåll och företag i en ännu värre energiknipa än de redan är.

*12 av 44 länder i Europa har infört modellen

Vid frågor kontakta gärna