Nytt förslag kan rädda småföretagare från konkurs!

Krispaketet som tagits fram av Regeringen och Svenskt Näringsliv har fokus på storföretagen.

Några av förslagen fungerar också som hjälp för mindre företag men Låneerbjudandet från Riksbanken

missar 800 000 småföretagare med bred marginal tyvärr.

Många småföretagare har kritiserat låneerbjudandet från Riksbanken i statens krispaket. Företagarförbundet har talat med ekonomie doktor Henrik Kristensen, vd på Reguity Group AB som varit en av kritikerna, men som också presenterat en lösning.

Henrik säger:

• Om företagaren lånar av Riksbankens generösa miljarder via bankerna ökar skuldsättningen i balansräkningen och när ytterligare kostnader drabbar företaget närmar sig kravet på kontrollbalansräkning med likvidationsplikt och i värsta fall konkurs snabbare.

Det är detta som tusentals småföretagare reagerat på och menar att Riksbankserbjudandet i sin nuvarande form vänder sig enbart mot storföretagen som har säkerheter att låna på.

En bättre lösning för både stat och företagare.

• Man kan säga att Almi blir tillfällig delägare i företaget tills dess att lånet återbetalts. säger Henrik.

Skillnaden på detta förfarande jämfört med att låna mot säkerhet i bank är att i detta förslag, anpassat för småföretagare, blir företaget den säkerhet för lånet, istället för hos banken där företagaren måste gå in med personliga säkerheter i de flesta fall.

• Denna lösning skyddar statens och skattebetalarnas utlånade pengar utan att sätta företagaren i en akut ansvarsposition. Samtidigt som staten kan rädda tiotusentals företag från att gå i konkurs. Avslutar Henrik.

Företagarförbundet har uppvaktat Regeringen och hoppas genom dialog få till stånd lösningen innan företag börjar ansöka om konkurser.

Vi kräver samtidigt en ansvarig småföretagarminister som

enbart har småföretagares bästa för ögonen i denna kris

Mattias Rebané

Företagarförbundet

mathias.rebane@ff.se

Citat

- Denna lösning skyddar statens och skattebetalarnas utlånade pengar utan att sätta företagaren i en akut ansvarsposition. Samtidigt som staten kan rädda tiotusentals företag från att gå i konkurs.
Henrik Kristensen, ekonomie doktor och vd på Reguity Group AB
Det är inte rätt att Småföretagen skall låna till 6,6 procents ränta av sitt eget skattekonto medan bankerna kan låna till 0,2 procents ränta av riksbanken.
Mathias Rebane, Näringspolitisk talesperson, Företagarförbundet