Vad skall finansministern göra med 60 miljarder?

Under torsdagen presenterade finansminister Elisabeth Svantesson ett reformutrymme i höstbudgeten. 60 miljarder finns att spendera vilket låter som en stor summa, men det är många reformer som skall dela på kakan. Ett av huvudproblemen att lösa enligt finansministern är hög arbetslöshet och låg tillväxt. Men även NATO inträdet och kriminaliteten kan antas komma att kräva stora investeringar. Därtill infrastruktur som vägar, järnväg och inte minst elförsörjning. För att skapa jobb och tillväxt är Sveriges 1 miljon företag den självklara vägen enligt Företagarförbundet som har fyra förslag.

Svenskt Näringsliv vill se skattesänkningar som man menar är tillväxtfientliga medan LO vill höja barnbidragen för barnfamiljerna. Många är överraskade över det stora reformutrymmet medan LO kräver ännu större satsningar, upp emot 100 miljarder hade varit lämpligt enligt dem.

Med satsningar på jobb i småföretagen så kommer mer skatteintäkter och därmed ökar reformutrymmet år efter år. Då kan även LO få som dom vill. Företagarförbundet vill därför uppmana finansministern att prioritera satsningar på jobbskapande i småföretagen. 4 av 5 nya jobb skapas och innebär en given lösning för att få ner arbetslösheten och samtidigt få fart på tillväxten. Som ett resultat av detta skapas breddas skattebasen och skatteintäkterna ökar och ger ännu större reformutrymme de kommande åren. Företagarförbundet vill se följande fyra satsningar:

Tillväxtjobb

Företagarförbundet presenterade under pandemin en modell för jobbskapande som döpts till Tillväxtjobb. En företagsanpassad kompetensutveckling för individen som bygger på att företagen kan anställa en person på deltid (30%) och kompetensutveckla densamma på resten av tiden (70%) på plats i företaget. Succesivt växlas arbetstiden upp och utbildningstiden ned för att sluta i 100 procent arbetstid efter 18 månader. Personen har då fått en kompetensutbildning som stärker den anställdes roll på företaget och de små företagen har kunnat ta rimligt stora steg i den kritiska tiden med sina första anställda. Enkelt kan modellen beskrivas som ”lärlingsjobb” som redan funnits framgångsrikt i hantverksyrken i hundra tals år, skillnaden är att Tillväxtjobb skall erbjudas över alla branscher och tjänstenäringar och inte begränsas till fåtalet hantverksyrken.

Sänk arbetsgivaravgiften

Förenkla och rensa upp bland alla undantag och skapa en ny gemensam lägre nivå. Detta kan åstadkommas med att slopa den allmänna löneavgiften. Det skulle sänka arbetsgivaravgiften ned till en nivå som andra jämförbara EU-länder.

Energi

Parallellt med satsningar på ny energi måste prismodellen stabiliseras. Företagen kan inte satsa på tillväxt med den osäkerhet som råder med elpriser som svänger från nästan noll till 6–7 kronor. En stabilare modell måste fram och prioriteras. Uppgiften kräver inget reformutrymme enbart politisk handlingskraft och vilja.

Sjuklöneansvaret

Slopa ansvaret och framför allt administrationen för sjuklönen för de minsta företagen från 1–10 anställda. Även här skapar den osäkerhet som detta ansvar innebär en rädsla för att anställa och framför allt anställa en person med sjukdomsbesvär som kan innebära stora bekymmer för ett litet företag. Sjuklöneansvaret är en jobbhämmande pålaga för de minsta företagen. Med den slopad kommer många nya jobb att skapas.

Mats Assarsson, Förbundsordförande, Företagarförbundet (FF)

www.ff.se

Vid frågor kontakta gärna