”Fri fart” på Autobahn kan stå dig dyrt

För hög fart på tyska motorvägar kan göra dig vållande vid en olycka, även om du inte formellt brutit någon hastighetsgräns. Kör du över 130 km/h kan du bli medansvarig, har en tysk domstol nyligen slagit fast. Förra sommaren drabbades svenskar av bilolyckor och motorhaverier utomlands till en kostnad av totalt 40 miljoner kronor, visar beräkningar från försäkringsbolaget If.

En färsk dom från Högsta domstolen i Tyskland bekräftar det som varit praxis en tid, nämligen att hastigheter över 130 km/h, även på sträckor där det inte finns några hastighetsbegränsningar, kan göra föraren medansvarig vid en olycka. Fallet gäller en norsk bilist som körde 180 km/h på en sträcka med fri fart på Autobahn och blev inblandad i en olycka. Domen slog fast att det var oansvarigt att köra så fort och dömde honom till 70 procent av skulden och kostnaderna.

– Med andra ord så kan det vara toppen med fri fart så länge allt går bra. Men så fort något händer så kan du hållas som ansvarig, vilket kan bli mycket kostsamt. Därför uppmanar vi alla att begränsa sig till 130 km/h på tyska motorvägar, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Det är också viktigt att ha bilen helförsäkrad, vilket betalar skadorna på den egna bilen, även om man döms som vållande. Är bilen endast halvförsäkrad så får man stå för dessa kostnader själv. Trafikförsäkringen ersätter personskador och kostnader för reparation av motpartens bil.

Beräkningar från If visar att svenskarna fick motorproblem för totalt omkring 40 miljoner kronor under utlandssemestern i juni, juli och augusti förra året. För helåret betalade försäkringsbolagen ut cirka 100 miljoner kronor för motorskador och olyckor som inträffade utomlands.

Det är viktigt att förbereda sig ordentligt innan man ger sig iväg. Både vara säker på att man vet vilka regler som gäller i det land man ska besöka och att man har med sig alla relevanta dokument.

– Ta med dig Grönt kort och registreringsbevis även om det inte är obligatorisk i det land du ska till. Vår erfarenhet visar att de allra flesta olyckssituationer löser sig om du kan visa upp Grönt kort, säger Dan Falconer.

Förra året gjorde svenskarna över två miljoner semesterresor med bil till utlandet. Juli är den månad då flest drabbas av motorskador utomlands.

Checklista inför bilsemestern

• Ta med registreringsbevis för bilen.
  • Beställ och ta med "Internationellt försäkringskort för motorfordon" så kallat ”Grönt kort” från ditt försäkringsbolag.
  • Se till att bilen är helförsäkrad.
  • Se till att du har en skadeanmälan i bilen.
  • Om en incident skulle inträffa, ta foton med en mobilkamera på olycksplatsen om det finns möjlighet, det underlättar mycket vid skaderegleringen.
  • Varningstriangel är obligatorisk i de flesta länder.
  • Kontrollera att reservhjulet har luft.
  • Sätt på ”S-märke” på bilen.
  • Kolla så att försäkringen gäller i alla länder du tänker köra i och om du behöver köpa någon tilläggsförsäkring för bilen.
  • I vissa länder måste bilen ha elektronisk startspärr (immobilizer) för att stöldförsäkringen ska gälla.
  • I vissa länder bör bilens registreringsnummer vara ingraverat i bilens samtliga glasrutor.
  • Det kan vara bra att ta en tilläggsförsäkring så att man får ut en ersättningsbil (hyrbil) om ens egen bil havererar.
  • I några av Europas länder finns det krav på reflexväst i bilen vilken ska användas vid driftstopp/olycka när man rör sig på vägen.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.