Mopeder orsakar de flesta olyckorna bland tonårsbarn

Mopeder är det trafikslag som skadar överlägset flest tonårsbarn i Sverige. Sjukhusstatistik som försäkringsbolaget If analyserat visar att mopedolyckor skadar fler barn i åldern 14-17 år än alla övriga trafikslag tillsammans.

Nu är våren här och många ungdomar ger sig ut på moped. Nya siffror från Ifs trafikforskning, som analyserat STRADAs sjukhusstatistik, visar att fler barn i åldern 14 – 17 år skadas i mopedolyckor än i alla andra trafikslag tillsammans. Statistiken täcker samtliga olyckor under åren 2005 – 2010.

Skadade i trafik, ålder 14 – 17 år:

Moped:                        7 610

Cykel:                           3 749

Bilpassagerare:            2 454

Fotgängare:                 489

Övrigt (buss mm):       720

- Den stora överrepresentationen av mopedåkare bland de som skadas i trafiken visar hur farlig mopeden är för den som är ung. Det handlar om höga farter och många klarar inte av att göra rätt bedömningar i trafiken, säger Iréne Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsexpert vid If.

Nära 60 procent av mopedolyckorna är singelolyckor. Därefter kommer moped i kollision med motorfordon, med drygt 30 procent av olyckorna.

De vanligaste skadorna vid mopedolyckor är benskador och armskador, medan de svåraste skadorna oftast är huvud eller bröstskador.

En tidigare undersökning från If visar att fyra av tio mopedister i åldern 12 till 18 år kör en trimmad moped. Och i åtta av tio fall vet föräldrarna om det.

En EU-moped, som får gå i 45 km/h, kan trimmad komma upp i hastigheter av 90 km/h.

– I praktiken kör de här barnen på trimmad moppe omkring på motorcykel utan körkort. Kombinationen hög fart och ungdom är livsfarlig. Föräldrarna måste inse vilka stora risker de utsätter sina barn för när inte ingriper, säger Irene Isaksson-Hellman.

År 2011 omkom tio personer i mopedolyckor i Sverige. Totalt fanns ca 117 000 mopeder ute i trafik 2011.

Om statistiken

STRADA samlar statistik från akutsjukhusen i Sverige på uppdrag av Transportstyrelsen och Trafikverket. Sammanställningen anger totala antalet skadade trafikanter som uppsökte sjukhusvård.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Externinformationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 200. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.