1 200 Fortumkunder får bättre elleverans

1 200 av Fortums kunder i Hagryd-Dala och Malevik, norr om Kungsbacka får ett bättre elnät.
- Med den här investeringen ökar vi leveranssäkerheten och ger de boende ett ännu tryggare elnät, säger Anders Öberg som är ansvarig för Fortums lokalnät på landsbygden.

I dag går startskottet för projektet på västkusten. Det är tre linjer som nu byggs om från oisolerad luftledning till isolerad kabel i marken. Totalt handlar det om ca 10 kilometer jordkabel som grävs ned och en investering på drygt 4 miljoner kronor.

I samband med ledningsbytet byggs också ett par nya nätstationer i Hagryd-Dala som gör att vi förbättrar spänningskvaliteten i området. Ombyggnaden ger oss också bättre möjlighet att koppla om elen vid eventuella störningar och minska avbrottstiden för de boende.

Fortums satsning i området är en del av SäkraNät-programmet som inleddes i slutet av 2005. Sedan dess har Fortum investerat omkring sju miljarder kronor i elnätet.

SäkraNät-programmet bygger på fyra metoder:

• Byta ut oisolerad luftledning mot kabel i marken.
  • Isolera luftledningar.
  • Installera fjärrstyrda frånskiljare.
  • Bredda ledningsgator

Jonatan Björck, kommunikatör

Anders Öberg, ansvarig för Fortums lokalnät på landsbygden

Telefon: 054-55 82 67

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2012 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 400 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.