220 000 kronor till Stockholms stadsmission resultatet av Fortums kampanj Ljusare jul

Många engagerade sig för Stockholms barn och unga som lever i hemlöshet. Med start vid första advent bjöd Fortum in stockholmarna för att tillsammans bidra till Stockholms stadsmissions arbete med barn och unga som lever i hemlöshet, Unga station. Genom att köpa gåvor till de barn och unga som Unga station möter, gåvor som Fortum dubblade, gav vi tillsammans ljus och värme åt ungdomar som saknar det.

-Kampanjen Ljusare Jul har även i år gått bra och vi är mycket tacksamma att så många stockholmare valt att delta och sprida sin värme genom att stötta vårt arbete för de barn och unga som lever i hemlöshet, säger Marika Hjelm Siegwald, Kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission.

Kampanjen tog sin utgångspunkt i en önskan om hur vi tillsammans skulle kunna göra julen lite ljusare och varmare för de barn och ungdomar som lever i utsatthet. Genom berättelser som vi samlade på www.ljusarejul.se och sedan spred i olika kanaler ville vi att fler skulle få ta del av hur vardagen ser ut för många barn och ungdomar men även peka på att det finns vägar ut ur även svåra situationer. Där är Unga stations verksamhet mycket viktig. Totalt gav kampanjen i år 220 006 kronor.

-Vi på Fortum är oerhört glada över att ha kunnat vara med att bidra med en ljusare och varmare jul. Det är fjärde året i rad som vi samarbetar med Stockholms Stadsmission, inte minst i juletid känns det bra att bidra till dem som verkligen behöver hjälpen, säger Fredrik Karlsson, kommunikationsdirektör på Fortum.

Fredrik Karlsson, kommunikationsdirektör Fortum, tfn 076-866 77 25
Charlotte Lindevall, projektledare Ljusare jul, tfn 070-344 59 73

Fortum
Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Fortums verksamhet är inriktad på CO2-fri och effektiv el- och värmeproduktion. Företaget erbjuder även energirelaterade produkter och experttjänster till privatkunder, industrikunder och energiproducenter. Fortums huvudmarknad är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2014 omsatte Fortum (exklusive den sålda nätverksamheten) 4,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,1 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 400 personer. Fortums aktie handlas på Nasdaq Helsingfors. www.fortum.se

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.