30 procent mer skräp vid årets Älvstädning – ökad hemestring en faktor

Under årets Älvstädning deltog drygt 2600 personer från 105 föreningar längs Indalsälven, Ljusnan, Dalälven, Klarälven och Gullspångsälven. Tillsammans plockade de upp 30 ton skräp, allt från fimpar till fiskeutrustning, engångsgrillar till en säng. Jämfört med förra året plockade föreningarna upp sju ton mer skräp och det är tydligt att en ökad hemestring lämnat sina spår längs älvarna.  Älvstädningen genomfördes vid tre tillfällen, 22-23 och 29-30 augusti samt ett vårstäd i Dalälven innan vårfloden.

-Det är roligt att så många föreningar vill delta i Älvstädningen och det engagemang och den målmedvetenhet jag fått uppleva hos ungdomarna, från Åre till Gullspång, har varit imponerande. Då Covid-19 har även satt föreningslivet under hård press jag är glad att vi i år kunde låta fler föreningar delta, säger Maja Nordgren, projektledare på Fortum.

Under två helger i augusti städades det utmed utvalda sträckor längs Indalsälven, Ljusnan, Dalälven, Klarälven, Gullspångsälven. Det som idrottsföreningarna hittade i år var en blandning av stort som smått; cyklar, grillar, fiskeutrustning, campingutrustning, en koja, ett kylskåp, en säng och så massor av fimpar och snus. Det hittades även plånböcker som blev inlämnade till polisen.

I år var det fler föreningar och fler ungdomar som deltog, men ökningen av mängden upplockat skräp kan bara till del förklaras av det.

-Vi ser att årets kraftiga ökning av hemestrande tyvärr även har inneburit en ökad nedskräpning kring våra älvar. Vid övernattnings- och campingplatser har det plockats många grillar liksom plast- och engångsartiklar, säger Maja Nordgren, Fortum.

Såväl medarbetare från Fortum som Städa Sverige var tillsammans med Älvstädarambassadören Björn Ferry ute med föreningarna och plockade skräp.

-Det är fantastiskt att se ett så stort engagemang hos idrottsföreningarna och ungdomarna att vilja delta i Älvstädningen. Att medvetenheten kring nedskräpning och vikten att vi tar hand om vår natur sprider sig är väldigt kul att få ta del av, säger Katarina Ridderberg , projektledare på Städa Sverige.

Om Älvstädningen
Älvstädningen är ett miljösamarbete mellan Städa Sverige och Fortum. Syftet med Älvstädningen är att involvera lokala idrottsföreningar i miljöaktiviteter kring älvar där Fortum verkar för att uppmärksamma och informera om den nedskräpning som sker i vår natur och runt våra vattendrag. Under sommaren 2020 plockade närmare 105 föreningar bort skräp på utvalda sträckor utmed Indalsälven, Ljusnan, Dalälven, Klarälven och Gullspångsälven med biflöden. Alla föreningar som deltar får betalt för sitt arbete.

Idrottsföreningarna som deltog längs Indalsälven
Åre ridklubb, Årekanotisterna, Järpens Skidklubb, Järpens IF, Ås IF, Tullus SG, IF Castor, A4 skytteförening, Brunflo Fotbollsklubb, Östersunds Badmintonklubb, Östersunds konståkningsförening, Östrsunds SK, Stuguns Bollklubb, IF Indalsälven Dragonboat, Sidsjö Böle, KFUM Sundsvall Basket, Jämtdykarna

Idrottsföreningarna som deltog längs Ljusnan
Hede IK, Svegs IK Skidor, Hedevikens IF, Färila Btk, Färila IF,Ljusdals OK, Kanotklubben Ljusnan, Järvsö IF Alpina, Bollnäs Simsällskap, IK Kometen, Söderhamns fotbollsförening, Söderhamns Sportdykarklubb, Söderhamns Simsällskap, Ljusne HC