Älvdalen hockey tog hem segern i Älvstädar-SM

Vinnarna i årets Älvstädar-SM är Älvdalen hockey som samlade flest älvsupportrar genom likes på tävlingssajten. Vinsten är en prischeck på 25 000 kr till föreningen. Dessutom ges 100 000 kr av Fortum Nordiska miljöfond till ett lokalt miljöprojekt som gynnar den biologiska mångfalden i klubbens närområde vid Dalälven.

Under helgens Älvstädar-SM deltog över 2 000 lokala föreningsungdomar från 82 olika föreningar längs med Dalälven, Klarälven och Ljusnan. Tillsammans plockade de 34 ton skräp. Älvdalen hockey tog hem segern genom att få flest älvsupportrar via likes på tävlingssajten. Förutom vinstchecken på 25 000 kronor till sin förening, går Fortum in och stöttar det nominerade lokala miljöprojektet med 100 000 kronor.

-Dalälven var på sin tid Sveriges flitigast nyttjade flottledssystem där många sträckor rensades på stenblock för flottningens skull. Det projekt som nu kommer att genomföras vid Varvsön handlar konkret om att lägga tillbaka sten vid denna sträckning och därmed återskapa den ursprungliga livsmiljön för fisken, säger Fredrik Karlsson, kommunikationsdirektör för Fortum Sverige.

Älvstädar-SM är ett samarbetsprojekt mellan Fortum och Städa Sverige. För årets vinnare, Älvdalen hockey, var det andra gången de deltog i älvstädningen. En fantastisk kampanj på deras Facebook-sida samt närmare 1 000 utdelade supportlappar i centrum bäddade för vinsten, och den lilla föreningen är mycket tacksam för det stöd de fått. Att vinna förstapris är otroligt kul för hockeyföreningen som får pengar till föreningskassan men som också får förverkliga ett miljöprojekt längs Dalälven.

-För oss var det viktigt att göra folk uppmärksamma på att vi städar och gör fint i vårt närområde. Älven är och har alltid varit livsnerven i vår bygd och miljön är oerhört viktig. Att få möjligheten att tillsammans göra en insats för miljön är lika glädjande som vinstpengarna, säger Owe Strid, kanslichef för Älvdalen hockey.

Utöver vinnaren i Älvstädar-SM har en jury bestående av representanter från Fortum och Städa Sverige fastnat för två föreningar, Progress Löpning från Karlstad och Alfta Gif Handboll. Dessa föreningar vinner juryns överraskningspris på 10 000 kronor vardera tack vare städinsatser genomförda med en fantastisk inställning, smittande entusiasm, envishet och härlig attityd.

För mer information kring Fortum och Städa Sveriges engagemang i Älvstädar-SM, vänligen kontakta:
Per-Oscar Hedman, Presschef Fortum Sverige, tel.070-214 75 45
Melinda Midemalm, Projektledare Städa Sverige, 076 – 910 20 70

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.