Årets Älvstädar-SM lockar 1532 ungdomar

Den 30-31 augusti städar 82 ungdomsföreningar längs med Ljusnan, Dalälven och Klarälven.  Älvstädar-SM är ett samarbetsprojekt mellan Fortum och Städa Sverige. Tävlingen, som genomförs för andra året i rad, riktar sig till ungdomar som är aktiva i lokala idrottsföreningar. Vinner gör den föreningsom lyckats få flest älvsupporters.

Årets Älvstädar-SM avgörs längs de tre älvarna Ljusnan, Dalälven och Klarälven och sammanlagt är 82 föreningar med och städar.  Genom att delta i städningen tjänar ungdomarna en slant till sin idrottsförening. Förutom städningen, ska de också samla "likes" på en tävlingssajt. Den klubb eller förening som lyckas värva flest supportrar vinner tävlingen Älvstädar-SM och ett pris 25 000 kronor. Dessutom får den vinnande älven 100 000 kronor till ett lokalt miljöprojekt som finansieras av Fortums miljöfond.

–Älvstädningen skapar en fin sammanhållning i föreningen och ungdomarna får lära sig mer om miljön längs med älvarna och om hur vattenkraft fungerar. Det blir spännande att se vilka som blir årets vinnare och miljöhjältar som därmed bidrar till ett lokalt miljöprojekt, säger Per Langer VD på Fortum Sverige.

Älvstädar-SM är ett av många lokala miljöinitiativ som Fortum genomför i anslutning till sina vattenkraftverk. 2013 samlade de deltagande ungdomslagen in 30 ton skräp längs Ljusnan, Dalälven och Klarälven. Sammanlagt städades över 900 mil vilket är den största samlade städinsatsen någonsin längs Sveriges älvar. Förra året vann Söderhamns FFs flickor 99-00 och vinstpengarna till den lokala idrottsföreningen gick till att finansiera deras medverkan på årets Gothia cup.

–Intresset för årets Älvstädar-SM har varit så stort att det nu redan är fullbokat. I år är 500 fler ungdomar anmälda än förra året. Vi hoppas såklart även på att slå förra årets insats för miljön kring älvarna. Förra årets vinnarlag kommer delta även i år. Det är väldigt roligt att ser hur vinsten från förra årets miljöpris använts till Ljusnans fiskeliv, säger Hans Rohlin, ägarrepresentant på Fortum.

2013 års miljöpris gick till ett samverkansprojekt med Ljusne Sportfiskeklubb med målet att förbättra levnadsvillkoren för fisk vid den nedre delen av älven.

–Vinsten från Fortums miljöpris i fjol betydde mycket för oss. Den har bland annat möjliggjort att en fiskestig och en ö i älven har gjorts tillgänglig för allmänheten samt till byggandet av ett vindskydd. Det har gjort stor skillnad för området och varit väldigt uppskattat av ortsborna samt för oss som sportfiskeklubb såklart, säger Thomas Thyr ordförande i Ljusne Sportfiskeklubb.

Skräpet som samlas längs älvarna sorteras i fyra kategorier: Brännbart, icke brännbart, miljöfarligt avfall och pantbart. Säckarna samlas vanligen in av kommunens återvinningsföretag. Avfall som går att panta, främst tomflaskor, tar föreningarna hand om själva och kan därmed tjäna ännu mer till sin förening.

Älvstädar-SM är ett samarbetsprojekt mellan energibolaget Fortum och Städa Sverige, som är landets största operativa miljöorganisation. För Städa Sverige är tävlingen en central del och älvstädningen ett av många miljöprojekt som landets idrottsföreningar deltar i årligen.

För mer information besök: kraftenivattnet.se

För mer information, kontakta gärna
Per-Oscar Hedman, Presschef, Fortum Sverige, tfn 070-214 75 45
Melinda Midermalm, Projektledare Älv, telefon: 076-910 20 70

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på Twitter och Facebook.