Betydligt bättre utgångsläge än tidigare år

För andra hösten i rad inbjöd näringsminister Maud Olofsson representanter för de tre stora energibolagen i Sverige för en lägesrapport inför kommande vinter. Utgångspunkten var liksom tidigare år prognoser och driftstatus för de tio svenska kärnkraftsreaktorerna. Till skillnad från de senaste åren är samtidigt de nordiska vattenmagasinen välfyllda vilket ger ett helt annat utgångsläge - något som också påpekades under mötet.

- Som minoritetsägare i både Oskarshamn och Forsmark arbetar vi systematiskt och aktivt för att ta tillvara de erfarenheter och den kompetens vi har från vårt kärnkraftsägande i Finland. Det finska kärnkraftsprogrammet har på senare år både moderniserats och byggts ut, vilket vi nu kan dra nytta av i Sverige, säger Göran Hult, ansvarig för kärnkraftsfrågor, Fortum Sverige. Enbart de två senaste åren har Fortum bidragit med drygt 4 000 mantimmars arbete, framför allt inriktat på just att dra lärdomar av vad som görs och gjorts i Finland.

Sedan 2010, då flera underhållsarbeten och uppgraderingar försenades, har de kärnkraftverk som Fortum är delägare i dragit lärdomar om vad som kan göras bättre. Resultatet är att revisionerna i år kunnat genomföras enligt plan. Samtidigt är stora delar av uppgraderingsprogrammet för den svenska kärnkraften nu färdiga, vilket gör att revisionerna varit mindre omfattande.

Fortum betraktar kärnkraft som baskraft som ska användas fullt ut - endast begränsat av säkerhetsskäl, som givetvis alltid sätts i första rummet. Utebliven eller avställd produktionskapacitet innebär förutom att det skapar en osäker situation för kunder och samhället, också ett ekonomiskt bortfall för företaget. Fortums uttalade mål, både i Finland och i Sverige, är alltså att de kärnkraftreaktorer vi har ägarintressen i ska användas maximalt. Av Fortums två reaktorer i Lovisa, Finland, går enhet 1 med full effekt, och den andra enheten håller i dagarna på att startas upp efter avslutad årlig revision. De två reaktorerna i Olkiluoto, där Fortum är delägare, genomförde sina revisioner under våren och de går också för full effekt.

Fortums bidrar till ett hållbart samhälle genom att investera i nya kraftverk och teknikutveckling som satsningar på smarta nät. Våra investeringar rör förnybara och koldioxidfria kraftslag; allt ifrån kärnkraft och vattenkraft till framtidens förnybara produktion i våg- och solkraft.

Våra investeringar i vattenkraft har årligen uppgått till drygt 600 miljoner kronor. Vi fortsätter att investera i biobränsle- och avfallseldad kraftvärme - enbart i Stockholmsområdet uppgår investeringarna enligt plan till 10 miljarder kronor till år 2020. Under året har också byggnationen startat av den stora vindkraftspark som Fortum och Skellefteå Kraft bygger i Blaiken i norra Sverige.

För ytterligare information kontakta:
Göran Hult, Senior Advisor, Fortum Sverige, tfn 0703-445498

Om Fortum:  Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com