Blåsigt väder skapar strömavbrott för Fortums elnätskunder

Under dagen har det blåst kraftigt över stora delar av västkusten, Värmland, Dalarna och Hälsingland. Vid 16.30 var cirka 5 600 av Fortums elnätskunder utan ström.

- Våra väderprognoser från SMHI visade på blåsigt väder, men inte av den här styrkan. Det gjorde att vi inte kunde förbereda oss på rätt sätt. Det har varit vindstyrkor upp mot 25 meter per sekund, och det har lett till att träd har fallit över ledningarna, berättar Thomas Saubach, chef för Fortums driftcentral.

Utöver den normala bemanningen har extra personal kallats in både i fält och på driftcentralen. Väderprognosen säger att vindarna kommer avta under seneftermiddagen och kvällen, men det är svårt att sätta en prognos för när alla kunder har strömmen tillbaka.

- Som det ser ut nu kommer tyvärr en del kunder inte få tillbaka strömmen under kvällen. Det handlar framför allt om de som bor i Hälsingland och Dalarna, säger Thomas Saubach.

Arbetet ute i fält fortsätter under kvällen och in på natten. Om det fortfarande finns kunder utan ström i morgon fortsätter arbetet tidigt i morgon bitti.

Aktuellt läge klockan 16.30:

Hälsingland: ca 2 500
Värmland: ca 1 400
Dalarna: ca 900
Halland: ca 300
Bohuslän: ca 300
Skaraborg: ca 100
Örebro: ca 100

Information om avbrott

Aktuellt läge finns på fortum.se/stromavbrott eller via mobilsidan fortum.se/stromavbrottmobil.

Fortums kunder har möjlighet att få information om strömavbrott direkt i sin mobil. Information om det finns på fortum.se/stromavbrott.

För mer information kontakta gärna presstjänsten på 020-20 20 60.

Följ oss gärna på twitter.com/FortumAvbrott

Fortum Distribution, som har sitt säte i Stockholm, ägs sedan den 1 juni 2015 av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3 (20%), det kundägda företaget Folksam (17,5%) som erbjuder försäkringar och pensionssparande, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 (12,5%) och kanadensiska Borealis Infrastructure Management (50%) som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare.

Bolaget kommer att få ett nytt namn inom kort.