Bryggan Karlstad får 15 000 euro av Fortum

Bryggan Karlstad får en oväntad julklapp av Fortum.
Fortums anställda har röstat fram att årets julgåva på 15 000 euro ska gå till organisationen.
- Det känns jättebra att kunna stötta en så fin verksamhet, säger Fredrik Karlsson som är kommunikationschef på Fortum i Sverige.

I stället för att ge presenter och skicka julkort till anställda och kunder delar Fortum varje år ut julgåvor till organisationer runt om i världen. Det är Fortums styrelse som beslutar om att ge donationen – och de anställda i respektive land röstar sedan om vilken organisation som ska bli mottagare.
I år var det Bryggan Karlstad som fick flest röster bland de anställda i Sverige.

- Jag känner mig lite chockad! Det här innebär jättestora möjligheter för oss att ta med barnen och deras familjer på olika aktiviteter. Barnen får chansen att bygga upp en bra kontakt med sina föräldrar och att göra saker tillsammans med andra barn och ungdomar som är i en liknande situation, säger Petra Westerling som är verksamhetsledare på Bryggan Karlstad.

Vad pengarna ska gå till är inte klart, men det finns många hål att stoppa i, enligt Petra Westerling.
- Jag tänker spontant på en familjeaktivitet. Häromdagen hade vi julfest och då var det flera av barnen som frågade om vi inte kunde åka iväg och åka skidor på Hovfjället. Jag sa att jag inte visste om vi hade pengar till det – men nu vet jag, säger Petra.

Fakta om Bryggan
Bryggan är en landsomfattande ideell förening som genom sin verksamhet stöttar barn som har en förälder i fängelse eller häkte. Bryggan sätter alltid barnets behov och rättigheter främst och arbetar efter FN:s Barnkonvention.
Bryggan erbjuder bland annat stödgrupper, ungdomsgrupper och enskilda samtal för barn och ungdomar som behöver stöd och kunskap. Föräldrar erbjuds stöd i sitt föräldraskap både genom individuellt stöd och grupper.

Tidigare år har Fortums donationer i Sverige gått till:
2011: Friends
2010: Hand in Hand
2009: Min Stora Dag
2008: Stadsmissionen
2007: WWF Östersjöprojektet

Jonatan Björck, kommunikatör Fortum
072-56 15 416

Petra Westerling, verksamhetsledare Bryggan Karlstad
0736-58 67 19

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att integrationen i Europa och de snabbt växande marknaderna i Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2011 uppgick Fortums omsättning till 6,2 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Ytterligare information: www.fortum.com