• Fortum Sverige/

Dalälven kammar hem den andra månadsvinsten i rad – samtidigt är det nu över 2000 anmälda till Älvstädar-SM

Med 2000 anmälda deltagare till den tredje upplagan av Älvstädar-SM har förra årets deltagarrekord redan nu överträffats. Förhoppningen är att det stora antalet deltagare resulterar i renare älvstränder än någonsin. Inför själva Älvstädar-SM deltar föreningarna även i en fototävling på temat ”Livet vid älven” och det är en Dalälvsförening som tar hem även den andra månadstävlingen.

-Intresset hos föreningarna för Älvstädar-SM beror dels på att de får en bra ersättning till lagkassan för sin insats, dels att städdagarna äver ger konkret teambuilding och en fin naturupplevelse, säger Melinda Mideman, Projektledare på Städa Sverige – Idrottens Miljöorganisation.

Älvstädar-SM genomförs i år för tredje året i rad och bakom arrangemanget står energiföretaget Fortum och idrottens miljöorganisation Städa Sverige. Antalet deltagare har ökat för varje år som gått och i år deltar föreningar längs fyra älvar: Dalälven, Klarälven, Ljusnan och Gullspångsälven.

-Från Fortums sida är vi stolta över att engagemanget för Älvstädar-SM fortsätter att vara så stort. Vi är många som följt med lagen när de städat och många barn och ungdomarna resonerar klokt kring att de får upp ögonen för hur viktigt det är att bry sig om sin närmiljö. Detta är glädjande också för oss, som är en naturlig del av bygden och verksamheten kring älven sedan decennier, säger Fredrik Karlsson, kommunikationsdirektör, Fortum Sverige.

Som ett nytt inslag i Älvstädar-SM 2015 arrangerar Fortum i år en fototävling, där deltagande föreningar ges möjligheten att tävla med foton tagna på temat ”Livet vid Älven”. Varje månad, från april till augusti, utses en ny vinnare i tävlingen. I april vann Maria Junevik, Leksands simförening, och även denna månad är det en Dalälvsförening som kammar hem segern, Charlotte Andersson från Avesta Roddklubb. Juryns motivering är att Charlotte har tagit en bild som visar hur älven möjliggör ett rikt friluftsliv. På temat Livet vid älven har hon lyckats fånga det lugna och rogivande tillsammans med förberedelserna inför ett roddpass.

-Vi på Avesta Roddklubb är jätteglada och stolta att få vinna med den här bilden från Dalälven vid Brunnbäck, strax utanför Avesta. Vi har förmodligen Sveriges vackraste idrottsplats att utöva vår sport på. Vilket gör rodd till en motionsform som är bra både för kropp och själ, säger Charlotte Andersson, som även passar på att tacka Städa Sverige och Fortum för det projekt där de ser till att hålla landets älvstränder rena från skräp.

För mer information, kontakta
Per-Oscar Hedman, presschef Fortum Sverige, per-oscar.hedman@fortum.com, 070-214 75 45
Melinda Mideman, Projektledare Städa Sverige – Idrottens Miljöorganisation, melinda.midemalm@stadasverige.se, 070-609 07 02

Om Fortum: Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion, distribution och försäljning av el samt värme och experttjänster inom dessa områden. Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2014 omsatte Fortum 4,75 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,35 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på Nasdaq Helsingfors.

Läs mer på www.fortum.se eller följ oss på Twitter och Facebook.