Elbranschen uppvaktade EUs Transportkommissionär: Laddning av elbilar kräver standardisering

Fortum och ett 50 tal andra representanter från Europeiska el- och energiföretag och branschorganisationen Eurelectric lämnade igår över en förklaring till EUs transportkommissionär Antonio Tajani. Standardisering av infrastruktur för laddning av elbilar är en nyckelfråga för att påskynda övergången till elfordon och därmed sänka koldioxidutsläppen från transportsektorn.

­- Standardiseringsfrågorna är A och O för att påskynda övergången till elbilar. I slutänden måste vi göra det enkelt och ekonomiskt för konsumenter att köpa och använda en elbil, och det kan vi uppnå endast om vi har gemensamma standarder. Det är därför vi ser avsiktsförklaringen som så viktig, säger Marie Fossum, affärsutvecklingschef på Fortum. Förklaringen, som lämnades över till EUs Transportkommissionär Antonio Tajani vid ett elbilsevenemang i Bryssel tisdagen den 27 oktober, uppmanar alla parter – beslutsfattare inom transport- och energiområdet, berörda företag och officiella standardiseringsorgan – att stödja och driva mot en gemensam standard. Företagen som skrivit under förklaringen kommer att samarbeta med olika aktörer för en utveckling och användning av gemensamma standarder för laddinfrastruktur i väntan på en officiell, slutlig standard (ISO/IEC), samt uppmana beslutsfattare att stödja arbetet för en klimatvänlig transportsektor. Eurelectrics arbetsgrupp för elfordon arbetar parallellt med att identifiera och undanröja hinder som bromsar utvecklingen av en gemensam standard. Fortum driver sedan två år tillbaka ett projekt kring elbilar och infrastruktur för laddning och samarbetar bland annat med Stockholms stad och Karlstad kommun i Sverige och med Esbo stad i Finland. Syftet är att utveckla och testa laddinfrastruktur och betalningslösningar, samt att driva standardisering på området. Hittills har Fortum satt upp ett 70-tal laddplatser i Stockholmsområdet och innan årets slut kommer de att vara ca 100. För att uppnå EUs klimatmål måste utsläppen från trafiksektorn minska. En övergång till el som drivmedel skulle bidra avsevärt till den minskningen. Till exempel skulle en bred övergång till elbilar i Sverige leda till minskade koldioxidutsläpp motsvarande hela Sveriges utsläppsmål till 2020.. Läs mer på Eurelectrics hemsida eurelectric.org/EVDeclaration/. Läs mer om Fortums elbilsprojekt på fortum.se/tankamedel. För mer information kontakta: Marie Fossum, affärsutvecklingschef, Fortum, tel 070-216 06 77 Anna Lidberg, kommunikatör, Fortum, tel 070-215 96 26