Först i världen med biologiskt nedbrytbar plast tillverkad av CO2 från utsläpp

Fortum Recycling & Waste, ett ledande företag inom avfallshantering och cirkulära lösningar inom Norden, har lyckats producera biologiskt nedbrytbar plast från koldioxidutsläpp från avfallsförbränning vid sin anläggning i Riihimäki, Finland. Detta genombrott, baserat på koldioxidinfångning och -användning (CCU), är ett betydande steg mot att minska och utnyttja industriella koldioxidutsläpp.

Enligt Tony Rehn, chef för Carbon2x-programmet, erbjuder produktionen av koldioxidbaserad plast ett nytt, hållbart råmaterial till plastindustrin.

-Jag är mycket stolt över att vårt team är det första i världen som framgångsrikt producerar biologiskt nedbrytbar plast från koldioxidutsläpp från avfallsförbränning. Detta genombrott är ett betydande steg mot en mer hållbar plastproduktion. Denna typ av utvecklingsarbete bidrar till att minska beroendet av fossila råvaror och kan skapa nya affärer baserade på cirkulär ekonomi-baserade affärer, förklarar Tony Rehn.

Liknande projekt för utveckling av koldioxidinfångning pågår inom flera industrisektorer i Finland och globalt, men de flesta av dem fokuserar på produktion av syntetiska bränslen och koldioxidinfångning och -lagring.

-Det är värt att utnyttja infångad koldioxid som ett nytt råmaterial istället för att lagra den under marken eller släppa ut den i atmosfären när man använder bränsle. Att utnyttja infångad koldioxid är ett mycket mer hållbart alternativ att hantera med tanke på framtidens resursbrist. Medan infångning och lagring av koldioxid är en linjär lösning som inte tar itu med den växande materialbristen, främjar infångning och användning av koldioxid den cirkulära ekonomin, säger Rehn.

Fortum Recycling & Wastes Carbon2x-program pilottestade koldioxidinfångning och koldioxidanvändning under 2022. Programmet syftar till att fånga in koldioxidutsläpp från förbränning av icke-återvinningsbart avfall och använda dem för att producera ansvarsfulla produkter, såsom biologiskt nedbrytbar plast. De första produkterna från Carbon2x-programmet förväntas nå marknaden inom detta decennium.

Bakgrundsinformation

Koldioxidinfångning. Koldioxidinfångning (CCS och CCU) avser tekniker som avlägsnar koldioxid från industriella rökgaser. Med hjälp av infångningstekniker fångas den koldioxid som genereras i processer innan den släpps ut med avgaserna. För närvarande har olika forsknings- och utvecklingsorganisationer oftast presenterat alternativ för att lagra infångad koldioxid, till exempel under havsbotten. Carbon2x-programmet anser dock att en mer miljövänlig och, med tanke på resursbrist, en bättre lösning är att utnyttja infångad koldioxid som nya material istället för att lagra den. Detta kan minska användningen av fossila råvaror och återföra kol till materialcykeln.

Kolinfångningst (CC) avser separation av koldioxid infångad från rökgaser och avgaser utsläpp från kraftverk eller industriella processer, eller alternativt direkt från atmosfären.

Koldioxidinfångning och -lagring (CCS) avser långtidslagring av infångad, separerad koldioxid under jord eller under havsbotten.

Koldioxidinfångning och -användning (CCU) syftar å andra sidan till att omvandla infångad koldioxid till olika slutprodukter, såsom bränslen, kemikalier eller material.

Mer information om CO2-baserad plast:https://plasticsbornfromco2.com/

Biologiskt nedbrytbara plaster är material som helt bryts ner till koldioxid och vatten i naturen genom inverkan av naturligt förekommande mikroorganismer, såsom bakterier, svampar eller alger.

Carbon2x. Målet med Fortum Recycling & Waste's Carbon2x-koncept, som publicerades i april 2022, är att återvinna annars icke-återvinningsbart avfall genom att fånga in de koldioxidutsläpp som genereras vid dess förbränning och återföra koldioxiden till materialcykeln som högkvalitativ plast. Pilotprojektet som utnyttjar koldioxid genererad från avfallsförbränning är det första i sitt slag i världen. Piloten genomförs vid Fortums anläggning i Riihimäki. I juli 2024 meddelade Fortum att man skulle sälja sin återvinnings- och avfallsverksamhet till Summa Equity för cirka 800 miljoner euro. Mer information om transaktionen finns här.

Mer information om Carbon2x-projektet:

Tony Rehn, chef för Carbon2x-programmet
E-post:
tony.rehn@fortum.com

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se