Fortum ansluter Kyrkbergets Vindkraftpark till elnätet

Utbyggnaden av Sveriges vindkraft fortsätter. Nu gäller det elanslutning för ny vindkraftpark vid Kyrkberget i Mora. Utbyggnaden av vindkraft i Sverige ställer krav på elnäten. De är ursprungligen inte byggda för att klara vindkraftsanslutningar av den här storleken och behöver därför förstärkas.

Kyrkberget Vindkraftspark kommer att omfatta 10 vindkraftverk och ha en sammanlagd effekt på 23 MW. Parken är projekterad och byggs av Nordisk Vindkraft, och ägs av Jämtkraft. Projektet är möjligt att genomföra tack vare standardupprustningen och utbyggnaden av elnätet som Fortum har genomfört i Västra Dalarna. För att kunna ansluta vindkraftparken till elnätet bygger Fortum totalt 2 km nytt lokalnät och en transformatorstation, en investering på ca 25 miljoner kronor. - Elanslutningen till vindkraftparken har möjliggjorts genom Fortums tidigare stora investering i regionnätet, Nordisk Vindkraft är en långsiktig aktör och när de får tillstånd vet vi att de bygger, detta ger oss garantier att agera och investera i elnätet, säger Göran Bjurell, ansvarig för anslutning av vindkraft, Fortum Distribution. - För att vi skall lyckas med utbyggnaden av vindkraft i Sverige, behövs bolag som Fortum som har kompetens, kan och vill bygga ut elnätet, säger Anders Barne, VD Nordisk Vindkraft. Arbetet påbörjas omgående och med en byggtid på cirka ett år kommer elanslutningen att vara färdig under oktober månad 2010. Vindkraftparken kommer att tas i drift i mars 2011. Den 23 MW stora anläggningen beräknas att producera 73 GWh per år, vilket motsvarar hushållsel till ca 10 000 villor. Vindkraftparken kommer att anslutas till Fortums ledning mellan Sälen och Malung. Läs om tidigare samarbete Fortum och Nordisk Vindkraft på Fortums hemsida under Press/Nyheter.