Fortum bästa energiföretag i global hållbarhetsjämförelse

Energibolaget Fortum har listats i två viktiga internationella jämförelser. Fortum utsågs till bästa energiföretag i Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI) årliga jämförelse med 97 av 100 möjliga poäng och var det enda nordiska företaget på listan. Fortum är också för nionde året i rad med på Dow Jones Sustainability Index DJSI World.

”Fortum arbetar hårt för att vår hållbarhetsredovisning ska vara heltäckande och öppen. Att det och våra långtgående mål för minskningen av koldioxidutsläpp uppärksammas av CDLI är vi naturligtvis mycket stolta över”, säger Anne Brunila, Executive Vice President of Corporate Relations and Sustainability på Fortum.

CDLI konstaterar i årets rapport att de företag som är bäst på att hantera klimatfrågan även mer lönsamma. Carbon Disclosure Leadership Index jämför 52 av världens femhundra största företag och deras insatser inom klimatområdet. The Dow Jones Sustainability Index sammanställs genom en utvärdering av hållbarhetsaktiviterna från 2 500 av världens största företag. 2011 var 342 företag utvalda till listan.

”I jämförelse med föregående års hållbarhetsbedömning av Dow Jones har vi förbättrat våra resultat inom alla områden. I de länder där vi är verksamma är vi en betydelsefull investerare och arbetsgivare och vi har en viktig roll i att stödja utvecklingen.” fortsätter Ulla Rehell, Vice President of Sustainability på Fortum.

För ytterligare information:
Ulla Rehell, Vice President, Sustainability
Tel. +358 10 45 29251, ulla.rehell@fortum.com

Carola Hjerthén, tf Presschef Fortum
Tel. 070 641 55 27

Om Fortum:  Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att den snabbt ökande avregleringen av energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2010 uppgick Fortums omsättning till 6,3 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,7 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 10 500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com