FORTUM BIDRAR MED 400 000 EURO TILL PROJEKTET ”ETT RENT ÖSTERSJÖN”

Fortum bidrar med 400 000 euro till John Nurminen Foundations projekt Ett rent Östersjön vars syfte är att minska fosforutsläppen från kommunala anläggningar i Polen. Projektet genomförs i samarbete med den svenska stiftelsen Baltic Sea 2020 och polska städer.

Cirka en tredjedel av de 30 000 ton fosfor som finns i Östersjön kommer från Polen. Målet med projektet ”Clean Baltic Sea Poland” är att minska utflödet av fosfor från utvalda polska avloppsvattenanläggningar med 1 000 ton. De städer som väljs ut står för 90 % av landets totala utflöde av kommunalt avloppsvatten.

2006 deltog Fortum i ett projekt för att införa effektiv rening från fosfor vid avloppsvattenanläggningarna i St. Petersburg, som står för de största utsläppen i Östersjön. Resultatet av detta projekt har lett till att fosforutsläppen kommer minska med 1 000 ton per år från år 2010.

”Som ett av de stora företagen med verksamhet runt Östersjön är det en självklarhet att vi deltar i insatserna för minska miljöpåverkan. Även om våra egna kraftverk endast står för en mindre mängd av fosforutsläppen är det en del av vårt sociala ansvar att skydda Östersjön., säger Mikael Lilius, koncernchef och VD Fortum.

”Bidraget från Fortum, gör att vi kan fortsätta att arbeta för en renare Östersjö. Stöd från den privata sektorn gör det möjligt att genomföra koncentrerade och effektiva miljöprojekt. Vi är glada över att kunna fortsätta vårt goda samarbete med Fortum”, säger Juha Nurminen, styrelseordförande i John Nurminen Foundation.

John Nurminen Foundation är en ideell organisation som fokuserar på Östersjön och förutsättningarna för att förbättra tillståndet i Östersjön. Stiftelsens miljöarbete finansieras genom donationer från allmänna och privata källor.

Baltic Sea 2020 är en oberoende stiftelse vars mål är att bidra till en förbättrad miljö i Östersjön genom att vidta konkreta åtgärder. Baltic Sea 2020 upprättades som stiftelse genom en privat donation av Björn Carlson hösten 2005.

Fortum Abp